• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۲۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
یزد » اقتصادی

افزایش تولید سالم‌ترین روغن گیاهی در یزد

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد از افزایش ۳۰ درصدی تولید محصول زیتون در یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، شیخ علیشاهی گفت: در سال جاری سه هزار و ۱۵۰ تن محصول زیتون از باغ‌های استان برداشت شد که این مقدار تولید نسبت به سال ۱۳۹۷، ۳۰ درصد افزایش دارد.افزایش تولید سالم‌ترین روغن گیاهی در یزد
وی سطح زیرکشت این گیاه را ۲ هزار و ۴۵۲ هکتار ذکر کرد که یک هزار و ۷۳۸ هکتار آن بارور است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد سالم‌ترین روغن گیاهی عرضه شده در بازار را زیتون عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در سال جاری از محصول برداشت شده افزون بر ۲۰۰ تن روغن و ۱۵۰ تن کنسرو زیتون در استان استحصال و روانه بازار مصرف شد.

شیخ علیشاهی مجموع سطح زیرکشت باغ‌های استان را ۷۹ هزار هکتار ذکر کرد و با توجه به شرایط آب و هوایی تاکید کرد که برداشت این دانه روغنی و خوراکی از مهرماه شروع می‌شود و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای روغن کشی از این محصول با پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبار باغبانی در سال‌های گذشته تعدادی دستگاه روغن کشی خریداری شد و در شهرستان‌های اردکان، میبد، تفت و شاهدیه یزد راه‌اندازی شده است.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: با توسعه و افزایش محصول تولید زیتون در استان، ۲ واحد روغن گیری ۳۰۰ کیلوگرمی بر ساعت در شهرستان یزد و همچنین یک کارخانه روغن کشی و تهیه کنسرو در شهرستان مهریز با ظرفیت هزار کیلوگرم بر ساعت راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های یزد با ۸۸۷ هکتار و اردکان با ۳۸۹ هکتار بیشترین سطح زیرکشت درختان زیتون استان را دارند، اضافه کرد: هم اکنون ۱۰۰ هکتار برنامه توسعه باغ‌های جدید زیتون در مناطق مستعد استان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی، ارائه مشاوره‌های فنی و کارشناسی به باغداران، توزیع نهال یارانه‌ای، اصلاح و توسعه باغ‌های زیتون را از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی برای بهبود شرایط کمی و کیفی تولید این محصول برشمرد.

شیخ علیشاهی یادآور شد: با توجه به کم آبخواه بودن گیاه زیتون، در ۲ سال قبل در اجرای طرح توسعه باغ‌های زیتون سالانه ۲ هزار اصله نهال زیتون به صورت یارانه‌ای در اختیار باغداران قرار گرفته است.

وی، تعداد بهره برداران را ۶۵۰ نفر ذکر کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌هایی شامل آموزش هرس، پیوند و تغذیه خاک را در برنامه‌های کاری خود دارد.

 درخت زیتون به دلیل مقاوم بودن نسبت به کم آبی، شوری خاک و همچنین شرایط مطلوب خاک استان، توسعه کشت آن مورد توجه مردم، اداره‌ها و نهاد‌های استان برای تولید و فضای سبز قرار گرفته است.

کشت آزمایشی درختان زیتون در دهه ۷۰ به صورت آزمایشی در یزد آغاز شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فراخوان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری
کشف خودروی سرقت شده از تهران در عملیات پلیس راین
دستگیری شرور سابقه‌دار در کرمان
پیام وزیر ورزش و جوانان به تیم ملی فوتبال ایران
آقای ایران در سفرهای استانی
فراخوان ثبت‌نام دوره آموزشی «اقلیم شعر» به میزبانی زنجان
اهدای دستگاه RO به بیمارستان ۱۵ خرداد مهدیشهر
مهمانان خارجی از جمعه برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید وارد ایران می‌شوند
پیام مردم در تجمعات شبانه به اعضای تیم ملی فوتبال
بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری
صرفه جویی رمز حفظ پایداری شبکه برق در تابستان
۳۰ درصد برق کشور در بورس انرژی معامله شد
آخرین فرصت برای سنجش نوآموزان جامانده اعلام شد
۶۸ هزار ناپدید بر اثر زلزله ونزوئلا
مردم ایلام در صد و هجدهمین شب حضور، باز هم صدِ وحدتشان را گذاشتند
ابلاغ شیوه نامه تشریفات قانونی تردد درون استانی خودروهای مناطق آزاد کیش و قشم به زودی
 برنامه‌ خانه ملت و با نمایندگان روی آنتن صداوسیمای لرستان
هم افزایی مسئولان برای ایجاد یک رویه مد و پوشاک
خبر خوش برای مشمولان متولد ۱۳۸۷؛ امکان سفر اربعین بدون مجوز وظیفه عمومی
پیش بینی حضور ۴ هزار تبعه افغانستانی در مراسم وداع با رهبر شهید در مشهد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
بهسازی شبکه توزیع برق اسلامشهر؛ جزئیات قطع موقت برق  (۱ نظر)
خط مستقیم بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دروغ محض است  (۱ نظر)