پخش زنده
امروز: -
از آغاز اجرای طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی MMR تاکنون، ۱۳۴ هزار کودک خوزستانی این واکسن را دریافت کردهاند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۱۳۴ هزار کودک خوزستانی از آغاز اجرای طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی MMR (سرخک، سرخجه، اوریون) تاکنون، این واکسن را دریافت کردهاند.
دکتر مهرداد شریفی با اشاره به اجرای طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی MMR (سرخک، سرخجه، اوریون) برای کودکان زیر ۶ سال در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اظهار کرد: با تلاشهای صورتگرفته در حوزه بهداشت، مشارکت گروه هدف تاکنون حدود ۵۴ درصد بوده و تا این لحظه حدود ۱۳۴ هزار کودک واکسن تکمیلی خود را دریافت کردهاند.
وی با بیان اینکه هدف نهایی در این طرح، پوشش واکسیناسیون ۲۴۹ هزار کودک است ابراز امیدواری کرد: در روزهای باقیمانده، تمامی افراد گروه هدف (کودکان ۲۴ تا ۷۲ ماهه) برای انجام واکسیناسیون، به خانهها و پایگاههای بهداشت مراجعه کنند.
دکتر شریفی با تحلیل وضعیت مشارکت مناطق مختلف در این پویش، گفت: بر اساس آخرین دادههای آماری، شهرستانهای دزپارت، مسجدسلیمان، ایذه، کرخه، اندیکا و رامشیر پیشتاز اجرای این طرح بوده و بالاترین میزان مشارکت را به خود اختصاص دادهاند. شهرستانهای ماهشهر، هندیجان، اهواز و رامهرمز نیز کمترین نرخ مشارکت را داشتهاند، اگرچه طی روزهای اخیر، روند واکسیناسیون در شهرستان اهواز با شتاب بیشتری دنبال شده و وضعیت مشارکت در این منطقه نیز بهبود یافته است.
رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به زمانبندی اجرای این پویش افزود: اجرای این طرح از ۱۲ اردیبهشتماه آغاز شد و به مدت ۲ هفته ادامه دارد و همه پایگاههای بهداشتی و خانههای بهداشت در آمادگی کامل برای پذیرش مراجعهکنندگان هستند.
وی اضافه کرد: والدینی که کودکان ۲۴ تا ۷۲ ماهه دارند، برای حفظ سلامت فرزندان خود و ارتقای ایمنی جامعه در برابر بیماری مسری سرخک، در اسرع وقت به نزدیکترین پایگاه بهداشتی یا خانههای بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.
وی با یادآوری ضرورت دریافت واکسن تکمیلی MMR گفت: در سالهای اخیر مواردی از بیماری سرخک در برخی استانها از جمله خوزستان مشاهده که با مداخلات بههنگام و تلاش مستمر مراکز بهداشت، این موارد مهار و کنترل شد؛ بنابراین ارتقای سطح ایمنی کودکان در برابر این بیماری از اولویتهای اصلی حوزه سلامت است.
شریفی با اشاره به مخاطرات ناشی از وضعیت بهداشتی کشورهای همسایه و احتمال شیوع مجدد بیماری در آن مناطق خاطرنشان کرد: با توجه به ترددهای بینمرزی و خطر ورود دوباره بیماری به کشور، وزارت بهداشت جهت حفاظت از سلامت کودکان و ارتقای سطح ایمنی جمعیت هدف (۲۴ تا ۷۲ ماهه)، اجرای پویش واکسیناسیون تکمیلی MMR را در استانهای خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان ابلاغ کرده است.
اجرای برنامه واکسیناسیون تکمیلی سرخک، سرخجه و اوریون (MMR) برای حدود ۴۸ هزار کودک در منطقه تحت پوشش این دانشگاه آغاز شده است.
سرخک یک بیماری عفونی ویروسی است که از طریق تماس مستقیم یا تنفس ذرات معلق منتقل میشود.
این بیماری میتواند با تب، بثورات پوستی و عوارض تنفسی همراه باشد. درمان سریع و پیشگیری با واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد و به دلیل دریافت روزافزون واکسن سرخک، میزان مرگ و میر در سراسر جهان رو به کاهش است.