• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۰۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۵ - ۲۳:۰۹
البرز » اجتماعی

مدیریت مصرف برق بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: فرهنگ‌سازی و مشوق‌های اقتصادی، دو رکن مدیریت مصرف انرژی است.

فرهنگ سازی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز البرز، عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه خوارزمی گفت: با وجود پایین بودن هزینه انرژی در کشور، مدیریت مصرف برق بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی، بهره‌گیری از ابزار‌های هوشمند و ایجاد مشوق‌های اقتصادی برای ادارات، صنایع و مردم است.

ناطقی مدیریت مصرف انرژی را نیازمند نگاه فرهنگی، فنی و اقتصادی دانست و گفت: در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته، نرخ برق بالاتر از ایران است، اما حتی بدون تکیه صرف بر رویکرد‌های فرهنگ‌سازی، الگوی مصرف در آن کشور‌ها به‌درستی رعایت می‌شود.

وی در برنامه زنده تلویزیونی سیمای البرز افزود: در کشور ما با توجه به پایین بودن هزینه مصرف انرژی، ضروری است فرهنگ مصرف صحیح به یک مطالبه و رفتار عمومی در همه بخش‌ها تبدیل شود و برای تمام ارکان مصرف، سازوکار‌های فکری و اجرایی مشخصی طراحی شود.

ناطقی یکی از نواقص موجود در حوزه فنی را استفاده از کنتور‌های معمولی عنوان کرد و گفت: لازم است شمارنده‌ها و کنتور‌های انرژی به فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی مجهز شوند تا امکان پایش، تحلیل و مدیریت دقیق‌تر مصرف فراهم شود.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه خوارزمی با اشاره به ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های دولتی در مدیریت مصرف برق اظهار کرد: اگر اضافه تولید یا صرفه‌جویی حاصل‌شده در اختیار اداره‌ها قرار گیرد و امکان فروش آن به‌عنوان یک مشوق فراهم شود، می‌توان انگیزه بیشتری برای کاهش مصرف در این بخش ایجاد کرد.

وی در برنامه زنده نگاه مردم ادامه داد: در حال حاضر نیز صنایع و اداره‌ها با توجه به امکان فروش برق تجدیدپذیر، می‌توانند انگیزه بیشتری برای صرفه‌جویی و حرکت به سمت مصرف بهینه داشته باشند.

ناطقی نقش مردم را در مدیریت مصرف انرژی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: همراهی عمومی در قالب پویش‌هایی مانند «۲ درجه کمتر» می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

وی همچنین یکی از راهکار‌های مهم در این زمینه را مدیریت ساعت کاری عنوان کرد و گفت: با تنظیم ساعت فعالیت دستگاه‌های دولتی، می‌توان زمان کارکرد سامانه‌های سرمایشی را کاهش داد و از این طریق مصرف برق را کنترل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان با اشاره به اهمیت نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های مدیریت مصرف افزود: بازدید‌های سرزده از دستگاه‌ها و مجموعه‌ها می‌تواند به اجرای دقیق‌تر سیاست‌های مدیریت انرژی و اصلاح الگوی مصرف کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
­برنامه کامل مسابقات والیبال پسران کمتر از ۱۸ سال آسیا ۲۰۲۶
«سقای آب و ادب» به چاپ سی‌ام رسید
اجرای قانون جامع حدنگار در مسیر پیشرفت
مدیریت مصرف؛ کلید عبور از ناترازی انرژی و حفظ پایداری شبکه برق در تابستان
تداوم حضور کردستانی‌ها در سنگر خیابان
همدلی تمام ارکان نظام عبور از ایام جنگ را ممکن کرد
روایت تحول در صلح و سازش
عملیات مقتدرانه موشکی و پهپادی سپاه؛ به یاد«علی‌اصغر ایران»
شیراز ، مهیای برگزاری مراسم‌ بدرقه امام شهید
۷ تیر ۱۳۶۰ یادآور سندی از جنایت منافقین مزدور آمریکایی در حق ملت ایران
رونمایی از طرح جامع «فتحان» در اصفهان
چهارمحال و بختیاری برترین استان در ثبت اطلاعات طرح‌های شهری
حرکت کند ساماندهی لکه صنعتی
روایت میدان از زبان مردم حماسه ساز در تجمعات شبانه
جزئیات مهر و موم کافه ساعدی‌نیا در نوشهر
هفته حقوق بشر آمریکایی ها
پایان خوش هفته دوم لیگ ملت ها برای بلندقامتان ایران
میز خدمت دادگستری و گره هایی که یکی یکی باز شدند
تصمیمات جدید شورای اداری خاتم برای تسریع خدمت‌رسانی
افزایش تولیدات گلخانه‌ای در آذربایجان غربی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
اعتراف دوباره مارک روته به حمایت ناتو از تجاوز آمریکا به ایران  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
ادعای آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات با ایران در هفته آینده  (۱ نظر)