• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۱۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۶:۳۶
کهگیلویه و بویراحمد » اجتماعی
جلسه بررسی دفع غیراصولی پساب کارخانه قند یاسوج ؛

مهلت یک‌ماهه به کارخانه قند یاسوج برای رفع بوی نامطبوع در محدوده پل سوم بشار

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با وجود چندین نوبت اخطار و معرفی کارخانه به مراجع قضایی، هنوز اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

مهلت یک‌ماهه به کارخانه قند یاسوج برای رفع بوی نامطبوع در محدوده پل سوم بشار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهکیلویه و بویراحمد، مسلم شریفی در نشست بررسی دفع غیراصولی پساب کارخانه قند یاسوج در این جلسه با اشاره به قدمت بیش از نیم‌قرن کارخانه قند، اظهار داشت: سیستم فاضلاب این واحد صنعتی طی این سال‌ها تغییری نکرده و متأسفانه فاضلاب خانگی ساختمان‌های مسکونی نیز به فاضلاب صنعتی اضافه شده است.
 وی افزود: نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد شاخص‌هایی نظیر COD و کدورت بالاتر از استاندارد بوده و بوی نامطبوع در فصول گرم، ناشی از رهاسازی فاضلاب در فضای آزاد است.
 شریفی خاطرنشان کرد: کارخانه در ۱۸ ماه پیش تعهد کتبی برای احداث تصفیه‌خانه مناسب داده بود، اما هنوز فاضلاب صنعتی بدون تصفیه مؤثر وارد برکه‌های پایین‌دست پل سوم رودخانه بشار شده و به تدریج به این رودخانه می‌ریزد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: این آلودگی ضمن ایجاد بوی آزاردهنده، باعث رشد جلبک‌ها، کاهش کیفیت آب، تخریب زیستگاه‌ها و به خطر افتادن سلامت ساکنان پایین‌دست و کشاورزان شده است.
 شریفی با بیان اینکه دبی فاضلاب کارخانه روزانه ۱۲۰۰ مترمکعب است، وضعیت فعلی را کاملاً غیرقابل‌قبول خواند و تصریح کرد: مکاتبات، بازدید‌های بهداشت محیط، شکایات مردمی و معرفی کارخانه به دادستانی از سال ۱۴۰۳ تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته و شهروندان یاسوج از بوی نامطبوع کلافه شده‌اند.
 در این جلسه قاسمی، مدیرعامل کارخانه قند یاسوج، گفت: به دلیل نبود داده‌های دقیق از کمیت و کیفیت فاضلاب در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، طراحی تصفیه‌خانه با انحراف مواجه شد، اما اکنون با نصب فیلتر‌های ممبران تا یک ماه آینده ۷۰ درصد حجم پساب کاهش می‌یابد.
 وی افزود: مهم‌ترین مشکل، اختلاف مالکیت ۳۳ هکتار از اراضی کارخانه از سال ۱۳۴۴ است که مانع از اخذ تسهیلات و اجرای کامل طرح‌های زیست‌محیطی شده است.
 مدیرعامل کارخانه قند یاسوج علت بوی نامطبوع را ترکیب نرمه چغندر با فاضلاب خانگی و آب‌های سطحی ناشی از شکستگی خط انتقال عنوان کرد.
 حامد جلال‌فر، معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج هم در این جلسه با اشاره به مکاتبات مکرر از سال گذشته و مهلت یک‌ماهه پیشین، هشدار داد: بوی نامطبوع به تعرض آشکار به حقوق شهروندان تبدیل شده است. 
 وی با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی و قوانین مجازات اسلامی تأکید کرد: کارخانه قند یاسوج حداکثر یک ماه فرصت دارد این مشکل را برطرف کند.
جلال‌فر اضافه کرد: پس از این مهلت بدون مماشات، علاوه بر توقف فعالیت واحد آلاینده، برای مسئولان حقوقی و حقیقی کارخانه تشکیل پرونده قضایی و حتی بازداشت در پی خواهد داشت.
 معاون دادستان از رسانه‌ها خواست مطالبه‌گر باشند و گفت: نامه نظارت قضایی فردا ابلاغ می‌شود و اگر محیط زیست یا بهداشت گزارش دهند، ورود قضایی قطعی و بدون اغماض است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
­برنامه کامل مسابقات والیبال پسران کمتر از ۱۸ سال آسیا ۲۰۲۶
«سقای آب و ادب» به چاپ سی‌ام رسید
اجرای قانون جامع حدنگار در مسیر پیشرفت
مدیریت مصرف؛ کلید عبور از ناترازی انرژی و حفظ پایداری شبکه برق در تابستان
تداوم حضور کردستانی‌ها در سنگر خیابان
همدلی تمام ارکان نظام عبور از ایام جنگ را ممکن کرد
روایت تحول در صلح و سازش
عملیات مقتدرانه موشکی و پهپادی سپاه؛ به یاد«علی‌اصغر ایران»
شیراز ، مهیای برگزاری مراسم‌ بدرقه امام شهید
۷ تیر ۱۳۶۰ یادآور سندی از جنایت منافقین مزدور آمریکایی در حق ملت ایران
رونمایی از طرح جامع «فتحان» در اصفهان
چهارمحال و بختیاری برترین استان در ثبت اطلاعات طرح‌های شهری
حرکت کند ساماندهی لکه صنعتی
روایت میدان از زبان مردم حماسه ساز در تجمعات شبانه
جزئیات مهر و موم کافه ساعدی‌نیا در نوشهر
هفته حقوق بشر آمریکایی ها
پایان خوش هفته دوم لیگ ملت ها برای بلندقامتان ایران
میز خدمت دادگستری و گره هایی که یکی یکی باز شدند
تصمیمات جدید شورای اداری خاتم برای تسریع خدمت‌رسانی
افزایش تولیدات گلخانه‌ای در آذربایجان غربی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
اعتراف دوباره مارک روته به حمایت ناتو از تجاوز آمریکا به ایران  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
ادعای آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات با ایران در هفته آینده  (۱ نظر)