• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۲۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۵ - ۲۲:۲۱
خوزستان » اجتماعی

در امان ماندن از تب کریمه کنگو با رعایت اصول بهداشتی

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با هشدار نسبت به احتمال بروز بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، بر رعایت ضوابط بهداشتی، خودداری از ذبح غیرمجاز و نگهداری اصولی گوشت پیش از مصرف تأکید کرد.

در امان ماندن از تب کریمه کنگو با رعایت اصول بهداشتی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ناصر عسکری‌فرد با اشاره به افزایش فعالیت کنه‌ها در فصل بهار و تابستان، نسبت به احتمال بروز بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو هشدار داد و بر رعایت ضوابط بهداشتی، خودداری از ذبح غیرمجاز و نگهداری اصولی گوشت پیش از مصرف تأکید کرد.

وی با اشاره به ماهیت بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) اظهار داشت: این بیماری یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و دام است که با آغاز فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال انتقال آن بیشتر می‌شود.

عسکری فرد افزود: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گاه هم در دام و هم در انسان عوارض جدی ایجاد می‌کنند، اما برخی بیماری‌ها مانند تب کریمه کنگو در دام علائم مشخص و قابل توجهی ندارند و این انسان است که در صورت ابتلا، با عوارض شدید و حتی خطر مرگ مواجه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: این بیماری در انسان معمولاً در دو مرحله بروز می‌کند؛ مرحله نخست با علائمی شبیه آنفلوانزا از جمله تب، درد عضلانی و بی‌حالی همراه است که در صورت مراجعه به‌موقع، درمان‌پذیرتر است. اما در مرحله دوم، با بروز خونریزی‌های داخلی و خارجی همراه می‌شود که درمان را بسیار دشوار کرده و احتمال مرگ را افزایش می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود شهروندان در صورت مشاهده علائم شبه‌آنفلوانزا در این فصل، از خوددرمانی پرهیز کرده و حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی کنه را ناقل اصلی این بیماری دانست و گفت: تماس مستقیم با کنه، له کردن آن با دست، تماس با خون و ترشحات دام آلوده و همچنین تماس با گوشت تازه دام آلوده می‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

عسکری‌فرد با توصیه به بانوان خانه‌دار بیان کرد: هنگام قطعه‌کردن گوشت در منزل حتماً از دستکش استفاده شود و از تماس مستقیم دست با گوشت خام جلوگیری گردد.

وی با تأکید بر اینکه ذبح دام باید صرفاً در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی انجام شود، افزود: در صورت ذبح خارج از کشتارگاه ـ که مورد تأیید دامپزشکی نیست ـ ضروری است لاشه دام حداقل ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد) و امعا و احشا به‌ویژه جگر و دل حداقل ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شود و از مصرف گوشت به صورت «گرم به گرم» جداً خودداری گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در پایان گفت: گوشت عرضه‌شده در قصابی‌های مجاز که دارای مهر و برچسب نظارت بهداشتی دامپزشکی است، فرآیند پیش‌سرد را طی کرده و کاملاً سالم و قابل اطمینان است. رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی، تضمین‌کننده سلامت شهروندان و امنیت غذایی جامعه خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فراخوان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری
کشف خودروی سرقت شده از تهران در عملیات پلیس راین
دستگیری شرور سابقه‌دار در کرمان
پیام وزیر ورزش و جوانان به تیم ملی فوتبال ایران
آقای ایران در سفرهای استانی
فراخوان ثبت‌نام دوره آموزشی «اقلیم شعر» به میزبانی زنجان
اهدای دستگاه RO به بیمارستان ۱۵ خرداد مهدیشهر
مهمانان خارجی از جمعه برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید وارد ایران می‌شوند
پیام مردم در تجمعات شبانه به اعضای تیم ملی فوتبال
بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری
صرفه جویی رمز حفظ پایداری شبکه برق در تابستان
۳۰ درصد برق کشور در بورس انرژی معامله شد
آخرین فرصت برای سنجش نوآموزان جامانده اعلام شد
۶۸ هزار ناپدید بر اثر زلزله ونزوئلا
مردم ایلام در صد و هجدهمین شب حضور، باز هم صدِ وحدتشان را گذاشتند
ابلاغ شیوه نامه تشریفات قانونی تردد درون استانی خودروهای مناطق آزاد کیش و قشم به زودی
 برنامه‌ خانه ملت و با نمایندگان روی آنتن صداوسیمای لرستان
هم افزایی مسئولان برای ایجاد یک رویه مد و پوشاک
خبر خوش برای مشمولان متولد ۱۳۸۷؛ امکان سفر اربعین بدون مجوز وظیفه عمومی
پیش بینی حضور ۴ هزار تبعه افغانستانی در مراسم وداع با رهبر شهید در مشهد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
بهسازی شبکه توزیع برق اسلامشهر؛ جزئیات قطع موقت برق  (۱ نظر)
خط مستقیم بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دروغ محض است  (۱ نظر)