پخش زنده
امروز: -
ظرفیت نیروگاههای خورشیدی بردسکن از ۳۳ مگاوات گذشت و با تحقق بیش از چهار برابری سهمیه ابلاغی بردسکن رتبه برتر خراسان رضوی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر برق شهرستان بردسکن گفت: توسعه انرژیهای تجدیدپذیر بهویژه نیروگاههای خورشیدی در سالهای اخیر به یکی از مهمترین راهبردهای کشور برای تأمین برق پایدار و کاهش ناترازی انرژی تبدیل شده است.
جواد رجبیاول افزود: بر اساس برنامه ابلاغی ستاد توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر استان، سهمیه شهرستان بردسکن در سال ۱۴۰۴، هشت مگاوات تعیین شده بود، اما با همدلی دستگاههای اجرایی، مشارکت کشاورزان و حضور سرمایهگذاران، بیش از ۳۳ مگاوات نیروگاه خورشیدی در شهرستان احداث و وارد مدار تولید شد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۴ عملیات اجرایی ۲۱ مگاوات نیروگاه خورشیدی دولتی آغاز شد که تاکنون ۱۸ مگاوات آن به بهرهبرداری رسیده است. علاوه بر این، برای ۷۰ مگاوات نیروگاه بخش خصوصی مجوز صادر شده و پنج مگاوات دیگر نیز تا دو ماه آینده وارد مدار میشود. مجموع سرمایهگذاری انجام شده در طرح های خورشیدی شهرستان بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.
وی بیان کرد: با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی، تاکنون ۲.۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی خانگی برای خانوارهای تحت پوشش احداث شده است. همچنین یک نیروگاه تجمیعی یک مگاواتی ویژه مددجویان کمیته امداد در حال اجراست که علاوه بر تولید برق پاک، درآمد پایداری را برای خانوادههای کمبرخوردار ایجاد میکند.
رجبی اول گفت: در حال حاضر ۱.۳ مگاوات نیروگاه خورشیدی صنعتی در شهرستان آماده بهرهبرداری است و بیش از پنج مگاوات دیگر نیز در مرحله پیگیری و آمادهسازی قرار دارد. توسعه این نیروگاهها ضمن کاهش هزینههای انرژی، به افزایش بهرهوری و پایداری تولید در بخش صنعت و معدن کمک میکند.
وی افزود: بر اساس برنامههای ابلاغی، سهمیه شهرستان برای سال ۱۴۰۵، معادل ۳۹ مگاوات و هدف سهساله تا پایان سال ۱۴۰۶ دستیابی به ظرفیت ۹۱ مگاوات تولید برق خورشیدی است. با روند فعلی و استقبال سرمایهگذاران، تحقق این اهداف کاملاً دستیافتنی خواهد بود.