حرکت به سمت حکمرانی هوشمند، اولویت نظام اداری است
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: قوه قضاییه با تمام توان از فرآیندهای الکترونیک و هوشمندسازی که منجر به کاهش بروکراسی اداری و حذف استعلامات زمانبر شود، حمایت میکند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه کشور در حال گذار از حکمرانی سنتی به حکمرانی دیجیتال و هوشمند است، تأکید کرد: قوه قضاییه با تمام توان از فرآیندهای الکترونیک و هوشمندسازی که منجر به کاهش بروکراسی اداری و حذف استعلامات زمانبر شود، حمایت میکند.
حجتالاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در یکصد و بیستمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با محوریت بررسی چالشهای زیرساختی و تصویب الزامات استقرار نظام مدیریت و حکمرانی داده محور، با اشاره به ضرورت تحول در ساختارهای اداری، اظهارداشت: مباحث مطرحشده در این جلسه، کلیدی و راهبردی است، زیرا امروز کشور در حال عبور از حکمرانی سنتی به سمت حکمرانی دیجیتال و هوشمند است و ما ناگزیر هستیم برای اداره مطلوب جامعه و تسهیل امور، به این سمت حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه استقرار دولت هوشمند، مطالبهای است که باید هرچه سریعتر عملیاتی شود، افزود: اگرچه تحقق کامل این امر زمانبر است، اما ضرورت دارد استان کرمان با پیشگامی در این مسیر، الگویی برای پیادهسازی این رویکرد باشد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: دادگستری کل استان نیز آماده است تا با پیگیری مباحث حقوقی و قانونی، بسترهای لازم را برای راهاندازی مرکز مدیریت هوشمند فراهم کند تا خدمات آن در اختیار مردم، تولیدکنندگان و سرمایهگذاران قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، حذف استعلامات دستی و کاهش بروکراسی اداری را از مهمترین مزایای حکمرانی هوشمند دانست و تصریح کرد: بسیاری از سرمایهگذاران از فرآیندهای پیچیده و پاسخهای طولانی اداری گلایهمند هستند؛ لذا قوه قضاییه با هدف حمایت از تولید و اشتغال، حامی تمامقدِ هوشمندسازی فرآیندهاست.
وی با اشاره به اقدامات مثبت قوه قضاییه در حوزه الکترونیک، خاطرنشان کرد: از کمیته حقوقی نظام مدیریت و حکمرانی داده محور انتظار میرود نسبت به تأمین زیرساختهای قانونی این پروژه در استان توجه ویژه داشته باشد.
وی در پایان با اشاره به ظرفیتهای قانونی موجود، گفت: قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی» مصوب سال ۱۴۰۱ و همچنین مصوبات شورای عالی فضای مجازی، دستگاههای اجرایی را مکلف به اشتراکگذاری دادهها کرده است و باید با تکیه بر این ظرفیتهای قانونی و ضمانتهای اجرایی موجود، موانع را برطرف کرده و با پیگیری نیازهای آتی، زمینه تحقق کامل حکمرانی هوشمند را فراهم کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت:به عنوان دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، از همراهی، همکاری و پشتیبانی دستگاه قضایی از شورای گفتوگوی استان تشکر میکنم.
سید مهدی طبیبزاده افزود: موضوعی که امروز به بحث حکمرانی دادهها دامن میزند، مسئله استقبال از سرمایهگذاری خارجی است و ایران و بهویژه کرمان، از بهترین نقاط برای سرمایهگذاری به شمار میروند و جذب سرمایهگذاری خارجی، مستلزم فراهمسازی زیرساختهاست و در این زمینه، حکمرانی دادهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به این مطلب که باید دادههای دقیق، شفاف و قابل اتکایی برای سرمایهگذاران فراهم کنیم، اظهارداشت: در صورت تحقق پشتیبانیهای مورد نیاز، اولین مرکز دادههای باز ایران در کرمان ایجاد خواهد شد؛ مرکزی که میتواند به عنوان یکی از زیرساختیترین عوامل توسعه ایفای نقش کند.