شامگاه امشب پنج شنبه ۴ تیر، عزاداران حسینی در گلستان با تاریک شدن هوا و طنین انداز شدن نوای اذان مغرب مراسم شام غریبان شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را برگزار کردند و بر سر و سینه زدند.
در ایام ماه محرم بخصوص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، مردم در جای جای گلستان از هر قومیت و مذهبی که باشند به یاد امام حسین (ع) و یارانش دیگهای نذری بر پا میکنند.
مردم مومن استان امروز پس از اقامه عزاداری سیدالشهدا (ع)، در لحظهای آکنده از اندوه و ایمان، نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) و یارانش برپا کردند.
هنر تعزیه، هنری است که از هزاران سال پیش به ما رسیده و امروز هنرمندان گلستانی در تلاشند تا واقعه عاشورا را در قالب هنر به نسلهای دیگر منتقل کنند.
برپایی روضه های خانگی یکی از سنت هاست که سالیان درازی است در کوچه پس کوچه های شهرها وروستاهایمان برپا می شود و بیانگر آداب و رسوم مردم این استان هستند.
مردم ولایت مدار گلستان برای شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب ایشان اشک ماتم ریخته و عزاداری کردند.
مردم استان گلستان همزمان با شب عاشورای حسینی در صد و شانزدهمین قرار شبانه، بار دیگر جلوهای از همدلی را به نمایش گذاشتند.
در ظهر عاشورا، در حلقه دست در کمر رامیان، صفها فقط کنار هم نمیایستند بلکه بهم تکیه میدهند، انگار یک بدن واحد در برابر تاریخ قد علم کرده باشد.
نماز ظهر عاشورا درمیدان وحدت گرگان به امامت آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان برگزار شد.
بانوی اهل سنت گلستانی می گوید:پارسال نذر کردم که، فرزند دیگری در آغوش بگیرم که امسال، حاجت روا شدم.