• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۷۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
چهارمحال و بختیاری » اجتماعی

کندن گیاهان دارویی در استان ممنوع!

هر گونه بهره‌برداری بدون طرح از مراتع چهار محال و بختیاری ممنوع بوده و افراد خاطی هنگام ارتکاب جرم دستگیر خواهند شد

کندن گیاهان دارویی در استان ممنوع!به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: حق برداشت محصولات خوراکی و گیاهی در مراتع بدون مجوز ممنوع است و باید بهره‌برداران برای برداشت گیاهان در این اراضی طرح داشته باشند تا مجوز برداشت صادر شود و در صورتی که برداشت بدون مجوز انجام شود فرد خاطی برابر مقررات جریمه خواهد شد.

مردانی افزود: براساس قانون بهره‌برداری از عرصه‌های مرتعی هر گونه بهره‌برداری بدون طرح ممنوع است و افراد خاطی هنگام ارتکاب جرم دستگیر خواهند شد و محصولات  کشف شده از آنها به نفع دولت ضبط و به میزان تخریبی که انجام دادند، طبق ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی برخورد و پرونده تخلف تشکیل و متخلفان به مراجع قضای ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت گیاهان خوراکی و دارویی باید براساس دستورالعمل بهداشتی باشد، گفت: برداشت و نگهداری گیاهان دارویی و خوراکی از سطح مراتع مانند موسیر، تره کوهی، بونسور و نگهداری در ظرف‌ها و یا وسایل غیربهداشتی زمینه بروز بیماری را فراهم می‌کند.

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری  از مردم خواست تا از خریداری و برداشت گونه‌های گیاهان دارویی که دستی برداشت شده و یا به صورت غیربهداشتی جابه جا شده است، خودداری کنند.

مردانی در ادامه گفت: در راستای اجرای طرح جهش تولید سال گذشته در ۲هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان کشت گیاهان دارویی و خوراکی با مشارکت جوامع محلی و بهره‌برداران از مراتع استان انجام شد.

به گفته وی، سال گذشته هفت میلیارد ریال اعتبار برای خرید و تهیه بذر توسط منابع طبیعی و آبخیزداری استان هزینه شده و بذر "کلوس" در کوهرنگ، اردل، کیار و لردگان، بذر باریجه، آنغوزه و ریواس در بروجن، لردگان، شهرکرد، بن و سامان در اختیار بهره‌برداران برای کشت قرار گرفت.

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: از چهار سال گذشته کشت گیاهان دارویی و خوراکی در چهار هزار و ۹۴۳ هکتار از اراضی ملی و مسثتنیات استان در راستای اقتصادی کردن مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران و جوامع محلی انجام شده است.

مردانی به اجرای طرح توسعه گیاهان خوراکی از جمله کلوس در ۲ رویشگاه منحصر به فرد در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ و کوه قارون در شهرستان لردگان اشاره کرد و گفت:این طرح با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان در سه دهستان موگویی در کوهرنگ، بارز و شوارز در لردگان و شلیل شهرستان اردل در راستای اجرای طرح‌های محرومیت زدایی آغاز شده است.

وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح، تامین بذر کلوس برای احیای رویشگاه بر عهده منابع طبیعی و آبخیزداری و قرارگاه پیشرفت و آبادانی است که با همکاری نیروهای مردمی و بسیج منطقه عملیات بذر پاشی در ۵۰ هکتار از مساحت کوه قارون سال گذشته اجرا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بازگشت حدود ۴ هزار هکتار از اراضی ملی بن به چرخه تولید.
بازخوانی رشادت‌های شهید مهدی خوش سیرت، شهید شاخص گیلان
اجرای پایلوت برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از اول مرداد در بهارستان
آغاز مسابقات منطقه‌ای شطرنج جام زریبار
دستگیری عاملان نزاع و درگیری مراسم عزاداری حسینی در دزفول
تولید دانش بنیان پسته در کرمان بزرگترین تولیدکننده پسته کشور
استقرار هوای گرم و وزش باد در لرستان
هفتم تیر ۱۳۶۰؛ روزی که ترور شهید بهشتی و ۷۲ یار انقلاب نتوانست جمهوری اسلامی را متوقف کند
نحوه ثبت نام و اعزام مشتاقان حضور در مراسم تشییع و وداع با قائد شهید امت
۷ تیر، سالروز زخم سردشت در سکوت مدعیان حقوق بشر
مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر در اصفهان
آغاز رفت وآمد خودرو‌های پلاک مناطق آزاد در پهنه سرزمینی هرمزگان
دست کم ۴ کشته بر اثر سیل شدید در ایالت کنتاکی
پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای جابه جایی عزاداران رهبر شهید از فردا
کشف سیگار قاچاق از دو واحد دخانیاتی در دامغان
حرکت نمادین کاروان اسرای کربلا در سلطانیه
اسناد دفترچه‌ای بدون اعتبار شدند
سفر عراقچی به بغداد، از امنیت منطقه تا توسعه روابط راهبردی
اجرای سیستم آبیاری هوشمند در خسروشیرین آباده
آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای بهاره در شهرستان داراب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
بهسازی شبکه توزیع برق اسلامشهر؛ جزئیات قطع موقت برق  (۱ نظر)
خط مستقیم بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دروغ محض است  (۱ نظر)