• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۲۵۸۱۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
علمی و فرهنگی » بهداشت و سلامت

واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف شده هستند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا: واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف شده هستند. اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری عین سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دز دوم استفاده کرد.

واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف شده هستندبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به فراز و فرود‌های ناشی از تاخیر در تامین واکسن از منابع خارجی، دکتر مینو محرز افزود: اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری عین سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دز دوم استفاده کرد. اگر واکسن اول نوع دیگری باشد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما ما می‌خواهیم این واکسنی که تزریق شده اثر داشته باشد. به همین دلیل تزریق دو واکسن با پلتفرم متفاوت، ممکن است که آن تاثیری را که انتظارش را داریم نداشته باشد.
محرز گفت: واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف شده هستند، آسترازنکا یک مکانیزم دیگر دارد و آدنوویروسی است و در نتیجه نوع آن واکسن داخلی یک مقداری فرق می‌کند. اسپوتنیک هم مثل آسترازنکا است، البته نوع آدنوویروس‌های این دو فرق می‌کند.
وی افزود: به همین دلیل اگر دز اول سینوفارم تزریق شده باشد، می‌شود دز دوم از واکسن برکت استفاده کرد. شاید مثلا آن شرکتی که قرار بوده دز دوم واکسن را از آن تهیه کنیم الان نمی‌تواند این دز دوم را به دست ایران برساند و یا صادرات واکسیناسیونش را متوقف کرده است تا به کشور خودشان برسند. واقعا الان تهیه واکسن از یک کشور دیگر کار سختی است.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰درصدی ایجاد نمی‌کند، گفت: برخی واکسن‌ها تا ۸۵ درصد و برخی تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند، بنابراین احتمال ابتلای این افراد به کرونا وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
احسنت به نیروهای علمی پزشکی ایران
اگه یکی اند چطور میگن تاثیر برکت بیشتر از سینوفارم هست؟؟
اخرش نگفت کدوم بهتره .ضمن اینکه من برکت زدم الان میترسم اصلا این واکسن نباشه .چون هیچ علامتی نداشت .در صورتیکه سینو فارم واسه کسانی که زدند لااقل یک علامت داشت
من هم نوع چینی را زدم اما تب هم نکردم
من که برکت زدم الان ۴روزه خونه افتادم انگار واقعا کرونا گرفتم
ممنون پزشکی ایران
چرا محبور میکنین به زور برکت که سهامدار اصلیش مینو محرزه بزنیم اونوقت کسیکه سهامداره اصلیشه هبچ وقت نمیگه ماست من ترشه لطفا با جون مردم بخاطر پول بعضی پر بشه بازی نکنین.هرکی از آشناهامون برکت زده مبتلا به کرونا شده
واکسن موردتاییدفقط فایزرهست سینوفارم که تقلبی ازآب درآمدباجون مردم بازی میکنن
من امروزواکسنم زدم وازویال واکسن ی عکس گرفتم وقتی دیدم هیچ مشخصات ونامی که اسم واکسن باشه روش نخورده بودنگران شدم برگشتم ازمسول تزریق ودکترپایگاه سوال کروم که واکسن من سینوفارم بودچرا اسم نداره میشه منوراهنمایی کنیدازنگرانی دربیام ولی متاسفانه اونا با ی وحشت خاصی گفتن شماحق نداری بپرسی وماوظیفه نداریم به شما نشون بدیم ویال واکسن رووباخشونت تمام منوازاونجابیرون کردن بخدااااکه دروغ میگن چون دستپاچگیشون رودیدم معلوم نیست چی تزریق میکنن
واکسن زدن تو مملکت ما اشتباهه همه واکسن‌ها برکت بی خاصیت هست میزنن که معلوم نیست چیه واکسن برکت رو میریزن تو شیشه سینو فارم میزنن مردم ساده لوح نباشید
نظر شما
آخرین اخبار
بازگشت حدود ۴ هزار هکتار از اراضی ملی بن به چرخه تولید.
بازخوانی رشادت‌های شهید مهدی خوش سیرت، شهید شاخص گیلان
اجرای پایلوت برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از اول مرداد در بهارستان
آغاز مسابقات منطقه‌ای شطرنج جام زریبار
دستگیری عاملان نزاع و درگیری مراسم عزاداری حسینی در دزفول
تولید دانش بنیان پسته در کرمان بزرگترین تولیدکننده پسته کشور
استقرار هوای گرم و وزش باد در لرستان
هفتم تیر ۱۳۶۰؛ روزی که ترور شهید بهشتی و ۷۲ یار انقلاب نتوانست جمهوری اسلامی را متوقف کند
نحوه ثبت نام و اعزام مشتاقان حضور در مراسم تشییع و وداع با قائد شهید امت
۷ تیر، سالروز زخم سردشت در سکوت مدعیان حقوق بشر
مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر در اصفهان
آغاز رفت وآمد خودرو‌های پلاک مناطق آزاد در پهنه سرزمینی هرمزگان
دست کم ۴ کشته بر اثر سیل شدید در ایالت کنتاکی
پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای جابه جایی عزاداران رهبر شهید از فردا
کشف سیگار قاچاق از دو واحد دخانیاتی در دامغان
حرکت نمادین کاروان اسرای کربلا در سلطانیه
اسناد دفترچه‌ای بدون اعتبار شدند
سفر عراقچی به بغداد، از امنیت منطقه تا توسعه روابط راهبردی
اجرای سیستم آبیاری هوشمند در خسروشیرین آباده
آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای بهاره در شهرستان داراب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
بهسازی شبکه توزیع برق اسلامشهر؛ جزئیات قطع موقت برق  (۱ نظر)
خط مستقیم بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دروغ محض است  (۱ نظر)