• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۲۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۳:۳۶
بوشهر » اجتماعی

تشکیل ۱۰۴ پرونده در حوزه تصرف غیرقانونی زمین‌های ملی در بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه برخورد با ساخت وساز‌های غیرقانونی در عرصه‌های منابع طبیعی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: در حوزه رفع تصرف و تخریب ساخت وساز‌های غیرمجاز، در مجموع ۱۰۴ پرونده در مساحت ۲۳۴ هکتار تشکیل و اجرایی شده است.

تشکیل ۱۰۴ پرونده در حوزه تصرف غیرقانونی زمین‌های ملی در بوشهر
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، عبدالحسین گرشاسبی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با زمین‌خواری در استان بوشهر اظهار کرد: موضوع زمین‌خواری با توجه به اهمیت آن در کارگروه مرکزی شورای مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد و از سال ۱۴۰۲ سامانه جامع در قالب پنجره واحد مدیریت زمین راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه شفاف‌سازی اطلاعات یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای مقابله با مفاسد اقتصادی در حوزه زمین است، افزود: هرجا زمینه بروز فساد و زمین‌خواری فراهم می‌شود، یکی از عوامل اصلی آن نبود اطلاعات شفاف است؛ ازاین‌رو با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین و زیرسامانه پایش، تلاش می‌شود پدیده زمین‌خواری در استان بوشهر به حداقل برسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به ساختار نظارتی این سامانه تصریح کرد: این سامانه در استان‌ها دارای سه سطح نظارت شامل ناظر فنی در حوزه فناوری اطلاعات، ناظر اجرایی با راهبری سازمان منابع طبیعی و ناظر نظارتی از سوی دستگاه‌های نظارتی از جمله اداره اطلاعات و دستگاه قضایی است که فرآیند‌ها را به‌صورت دقیق رصد می‌کنند.
وی با تشریح عملکرد این اداره‌کل در حوزه جلوگیری از تصرف اراضی ملی در سال ۱۴۰۴ گفت: در این مدت بیش از ۵۲ پرونده در زمینه جلوگیری از تصرف اراضی تشکیل شده و از تصرف ۱۲۳ هکتار از اراضی ملی استان بوشهر جلوگیری شده است.
گرشاسبی با بیان اینکه برخورد با ساخت وساز‌های غیرقانونی در عرصه‌های منابع طبیعی با جدیت دنبال می‌شود، ادامه داد: در حوزه رفع تصرف و تخریب ساخت وساز‌های غیرمجاز، در مجموع ۱۰۴ پرونده در مساحت ۲۳۴ هکتار تشکیل و اجرایی شده است.
وی با اشاره به اجرای احکام قلع و قمع در زمین‌های ملی افزود: در این زمینه ۱۴ مورد قلع و قمع در مساحت ۱۹۵ هکتار انجام شد و اقدامات حفاظتی برای صیانت از زمین‌های ملی استان همچنان ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مقابله با قاچاق محصولات جنگلی، عنون کرد: در سال جاری ۶۵.۸ مترمکعب چوب قاچاق و ۲۳۰ کیلوگرم زغال قاچاق در استان بوشهر کشف شده است که نشان‌دهنده استمرار نظارت و پایش در عرصه‌های طبیعی استان است.
وی با بیان اینکه مدیریت حریق در اراضی منابع طبیعی یکی از اولویت‌های اصلی این اداره‌کل است، گفت: امسال ۳۰ مورد حریق در زمین‌های منابع طبیعی استان بوشهر رخ داد که سطح آن ۲۷۰ هکتار بوده است؛ این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مساحت، کاهش ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.
گرشاسبی با تأکید بر اینکه کاهش خسارت در حوزه منابع طبیعی نیازمند هماهنگی همه بخش‌هاست، اظهار داشت: همه مؤلفه‌ها باید مانند اجزای یک موتور در کنار هم عمل کنند و منابع طبیعی نیز در چارچوب وظایف خود تلاش می‌کند با توجه به شرایط موجود، کمترین خسارت متوجه عرصه‌های طبیعی استان شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه آبخیزداری و مدیریت روان‌آب‌ها، تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴ در استان بوشهر ۹۰۶ سازه آبخیزداری ساخته شده و همچنین حدود ۱۹۷۶ سازه کوچک در حوزه‌های مختلف از جمله سازه‌های مکانیکی و هلالی آبگیر اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش فرسایش و رسوب دارند، افزود: در حوزه مدیریت روان‌آب‌ها، از سازه‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند بخشی از آب حاصل از بارش‌ها را ذخیره کنند و با کاهش سرعت جریان آب، مانع فرسایش خاک و افزایش رسوب شوند.
وی با اشاره به برنامه‌های این اداره‌کل برای تقویت زیرساخت‌های اطفای حریق گفت: ساخت جایگاه بالگرد در شهرستان دشتی و منطقه دشت پلنگ تصویب شده است تا در زمان بروز حوادث، امکان فرود بالگرد و عملیات سریع امدادی فراهم شود.
گرشاسبی با بیان اینکه استان بوشهر می‌تواند به پایگاه مرکزی اطفای حریق منابع طبیعی در جنوب کشور تبدیل شود، افزود: به‌دنبال ایجاد یک پایگاه اطفای حریق و پایگاه امدادی مرکزی در اداره‌کل منابع طبیعی استان بوشهر هستیم تا در صورت تأمین اعتبار، این مرکز بتواند به استان‌های همجوار از جمله فارس و هرمزگان نیز خدمات پشتیبانی ارائه کند.
وی با اشاره به مهمترین چالش‌های مراتع استان بوشهر، یادآور شد: حضور دام غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب پوشش گیاهی است، به‌گونه‌ای که حدود ۵۰ درصد دام‌ها بیش از ظرفیت مجاز وارد مراتع می‌شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با تأکید بر ضرورت کاهش فشار دام بر مراتع اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، بیابان‌زایی و ایجاد کانون‌های ریزگرد، باید تعداد دام‌ها در مراتع استان تا ۵۰ درصد کاهش یابد؛ چراکه حضور دام مازاد یکی از عوامل اصلی تبدیل مراتع به عرصه‌های بیابانی است.
وی با اشاره به وضعیت بیابانی استان بوشهر افزود: در حال حاضر حدود ۱۱ کانون فرسایش بادی در بیابان‌های استان وجود دارد و تنها ۲ شهرستان استان بدون زیست‌بوم بیابانی هستند. همچنین بیش از ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر دارای ماهیت بیابانی است که این موضوع زنگ خطری جدی برای استان محسوب می‌شود.
گرشاسبی با اشاره به روند تعیین تکلیف اراضی ملی و مستثنیات در استان گفت: در اجرای مقررات ماده ۵۶، پرونده ۶۰۰ پلاک در استان بوشهر تعیین تکلیف شده و اکنون در مرحله انتشار آگهی قرار دارد تا زمینه صدور سند برای تمام اراضی ملی استان فراهم شود.
وی با بیان اینکه ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های ملی استان بدون سند هستند، ادامه داد: با همکاری دستگاه‌های مرتبط و همکاران معین، تلاش می‌شود سند این زمین‌ها نیز صادر شود تا بتوانیم اعلام کنیم هیچ زمین ملی فاقد سند در استان بوشهر وجود ندارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی تصریح کرد: برای افراد حقیقی در زمینه سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی ممنوعیتی وجود ندارد و بر اساس ظرفیت، به ازای هر مگاوات انرژی خورشیدی ۱.۵ هکتار زمین اختصاص داده می‌شود.
وی با بیان اینکه ساختگاه‌های کوچک در ظرفیت حدود ۳ مگاوات مورد استقبال مردم قرار گرفته است، افزود: عرصه‌هایی که برای احداث نیروگاه خورشیدی معرفی می‌شوند باید به خطوط انتقال و پست برق نزدیک باشند و این اراضی با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق استان شناسایی و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
گرشاسبی با اشاره به بالا بودن سرمایه اولیه نیروگاه‌های خورشیدی گفت: توصیه ما این است که از ظرفیت پشت‌بام منازل برای تولید برق در مقیاس‌های ۱۰ تا ۲۰ کیلووات استفاده شود تا علاوه بر کمک به تأمین انرژی، زمینه‌ای برای تقویت معیشت خانوار‌ها نیز فراهم شود.
وی با تأکید بر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حفاظت از منابع طبیعی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های زیست‌محیطی بازوی اصلی منابع طبیعی هستند و بدون همراهی آنان، بسیاری از برنامه‌های حفاظتی و احیایی امکان تحقق کامل ندارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به ظرفیت مشارکت مردمی در توسعه پوشش گیاهی و مقابله با ریزگردها، اظهار کرد: انتظار ما از سازمان‌های مردم‌نهاد این است که با استفاده از دانش، مهارت و ظرفیت اجتماعی خود به منابع طبیعی کمک کنند؛ همان‌گونه که بسیاری از پویش‌های زیست‌محیطی در استان بوشهر با همراهی همین انجمن‌ها شکل گرفته است.
وی با اشاره به برنامه توسعه کاشت گونه حرا در نواحی ساحلی استان گفت: گونه حرا یکی از گونه‌های بسیار سازگار با شرایط ساحلی بوشهر است و تلاش می‌شود این گونه در اراضی ساحلی استان نهادینه و پایدار شود. در همین راستا امکان کاشت حرا در ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی ساحلی استان وجود دارد و نهال‌های تولیدی در اختیار مردم، دوستداران طبیعت و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
راه اندازی سامانه برخط مدیریت بحران در بیمارستان‌های اصفهان
صد و هفدهمین قرار شبانه مردم دماوند
لزوم مدیریت مصرف انرژی در لوازم خانگی
پیش بینی افزایش رطوبت و شرجی هوا در جنوب غرب خوزستان
یازدهم محرم؛ اراک میزبان آیین کهن هیئت‌های عزاداری روستاهای اطراف شد
لزوم مراقبت از معیشت مردم در مقابل سوجویان
فراز‌های مهم نماز جمعه شهر‌های گلستان؛ ۵ تیر
«نشان افتخار» با روایت زندگی حسین لشگری؛ «سیدالاسرا» روی آنتن می‌رود
اعزام داور چهارمحال و بختیاری به رقابت‌های قهرمانی اروپا
فعالیت گسترده خادمیاران رضوی بابل در ۲۴ عرصه
اعمال محدودیت‌های ترافیکی فردا همزمان با برگزاری مراسم سوم شهدای کربلا
حمایت دستگاه قضا از اشتغال‌زایی برای زندانیان
شام غریبان حسینی با اجتماع پرشور مردم استان مرکزی و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب برگزار شد
تور والیبال ساحلی فیوچرز، دومین پیروزی ایران و صعود به عنوان صدرنشین
تغییر ساعت کاری اداره های فارس ، فردا به منظور حمایت از تیم ملی فوتبال
تاکید رئیس جمهور بر اصلاح علمی الگوی کشت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه
 از صبح تا غروب فقط سوخت سوخت سوخت ...
گروسی مدعی آغاز تبادل نظر فنی با طرف ایرانی شد
ضرورت توسعه امکانات رفاهی برای بیماران
امام جمعه سردشت: فاجعه شیمیایی سردشت نباید به فراموشی سپرده شود
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم
ورود سامانه بارشی به مازندران از شنبه شب
آئین نخل‌گردانی محرم در روز عاشورای حسینی ۱۴۰۵ _ استان البرز
ورود ۲ دستگاه اتوبوس‌مدرن شهری به ناوگان اتوبوسرانی مشهد
لفاظی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران
ظرفیت ۶۸هزار نفری کاردانی به کارشناسی ؛ جمعه آخرین روز مهلت ثبت نام
حضور رئیس جمهور در جمع عزاداران عاشورای حسینی در تبریز
برگزاری آیین شمع پایلاما در تبریز
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی
اعمال روز عاشورا
تازه ترین اثر حسن روح الامین منتشر شد
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم
تقویم روز و اوقات شرعی ۵ تیر ۱۴۰۵
درگیری لفظی ترامپ با سناتور آمریکایی بر سر ایران
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱۷ نظر)
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۵ نظر)
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود  (۳ نظر)
شهرستان باوی صاحب بزرگترین شهرک صنعتی شمال خوزستان می‌شود  (۱ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق خراسان رضوی تا پایان هفته  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
روز تاسوعا در کربلا چه گذشت؟  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
اعتراض کتبی وزارت صمت به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)
اعتراف دوباره مارک روته به حمایت ناتو از تجاوز آمریکا به ایران  (۱ نظر)
قطع برق خودکار ۲۴۴ مشترک در استان به علت عبور از سقف مجاز مصرف  (۱ نظر)