پخش زنده
امروز: -
برنامههای توانمندسازی و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان و خانوادههای آنان در دستور کار بهزیستی مازندران قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران؛ مدیرکل بهزیستی استان مازندران، همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جایگاه والای سلامت اجتماعی، اعتیاد را یکی از ژرفترین و پیچیدهترین آسیبهای اجتماعی عصر حاضر خواند و بر ضرورت عزمی راسخ و همگانی برای پیشگیری و مهار این آسیب تأکید کرد.
رقیه رحمانی، در تبیین ابعاد این معضل گفت: اعتیاد، فراتر از یک وابستگی فیزیولوژیک، به مثابه شبکهای از ریشههای روانی، خانوادگی و اقتصادی عمل میکند. او از بحرانها و چالشهای دوران کودکی، اختلالات شخصیتی، گسستهای عاطفی در کانون خانواده، عدم آشنایی با مهارتهای زندگی و تنگناهای معیشتی به عنوان عواملی نام برد که بستری مساعد برای لغزش به ورطه مصرف مواد فراهم میآورند.
وی با ارائه گزارشی از زیرساختهای درمانی استان درباره اعتیاد گفت: هماکنون شبکهای گسترده مشتمل بر ۴۷ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی، ۸ مرکز کاهش آسیب، یک مرکز اجتماعدرمانمدار (TC)، یک مرکز تخصصی ماده ۱۶ جهت نگهداری، درمان و کاهش آسیب، و همچنین ۳ مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان در سطح استان به ارائه خدمات تخصصی اشتغال دارند.
رحمانی ادامه داد: در مجموع در سال گذشته در مراکز درمان اعتیاد زیرپوشش اداره کل بهزیستی مازندران، ۱۷ هزار و ۴۲۶ نفر تحت درمان قرار گرفتند.
وی در تشریح دستاوردهای حمایتی سال ۱۴۰۴، از بهرهمندی بیش از ۱۱۲۶ نفر از بهبودیافتگان از دورههای آموزشهای فنی و حرفهای خبر داد و گفت: در همین بازه زمانی، تسهیلات اشتغالزایی به ۳۷۰ نفر از بهبودیافتگان اعطا شد تا بتوانند پس از طی دوران درمان، با اتکا به توانمندی اقتصادی، زندگی شرافتمندانهای را بازآفرینی کنند. همچنین ۱۹۲۸ خانوار از بیماران بهبودیافته، زیر چتر حمایتهای مستمری و معیشتی بهزیستی قرار گرفتند.