پخش زنده
امروز: -
عبور از ناترازی انرژی، در گرو اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است که کاهش چشمگیر هزینههای مشترکان خانگی را در پی خواهد داشت.

حسین داغینه، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار گروه مسکن و شهرسازی خبرگزاری صداوسیما به اهمیت صرفه جویی در بخش خانگی پرداخت و گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه جویی در بخش ساختمان میتواند ناترازی انرژی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
بر این اساس، کاهش مصرف انرژی و ایجاد بهره وری مناسب در ساختمانها یک اولویت کلیدی در برنامههای توسعهای پایدار است.
غزال راهب، رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی هم در این زمینه گفت: رعایت مقررات کاهش مصرف انرژی میتواند میزان مصرف انرژی سالیانه یک ساختمان را به طور متوسط تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

یکی از مهم ترین ابزارهای قانونی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.
امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره این مبحث قانونی خاطرنشان کرد: در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پیش بینی شده که ضوابط مرتبط با بحث انرژی درنظر گرفته شود و برای اجرا در ساخت و ساز مدنظر باشد.
عقیل قدیم، دبیر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به اهمیت اجرای ساختمان های بهینه سازی شده در حوزه مصرف انرژی اشاره کرد و افزود: طراحی یک ساختمان، قرارگیری سیستم سرمایش و گرمایش مناسب حین ساخت و انتخاب نوع روشنایی ساختمان، همه این موارد در مبحث ۱۹ دیده شده و رعایت آن ها در اجرای ساختمان می تواند کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش بار شبکه را در پی داشته باشد.
قدیم در ادامه درباره اهمیت طراحی مناسب یک ساختمان گفت: از جهت قرارگیری ساختمان تا مواد و مصالحی که در ساختمان استفاده می شود، اگر به صورت مجموعه ای در نظر گرفته شود می توانیم آن 35 درصد مصرفی که از انرژی در بخش ساختمان داریم را کاهش دهیم.
دبیر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: حتی دمای مناسبی که برای ساکنین ساختمان مطرح هست، در یک ساخت و ساز بهینه سازی شده، قابل تنظیم می باشد. برای تنظیم دور موتور کولر و برای هر دمایی می توان از سیستمی در ساختمان استفاده کرد که متناسب با نیاز ساکنین قابل تنظیم باشد، همین سیستم تنظیم دما برای شیشه و دیوار هم قابل تعبیه است.
حتی شدت نور استفاده شده در ساختمان بسته به آن سطحی که بهره بردار ساختمان نیاز دارد، قابل تنظیم و تعریف است. این سیستم های روشنایی قابل تنظیم، می تواند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف برق را در بخش روشنایی کاهش دهد.
قدیم همچنین به مدیریت مصرف آب در بخش خانگی اشاره کرد و گفت: با طراحی یک سیستم جدید بهینه سازی شده در ساختمان، هر آبی که وارد ساختمان شود از چرخه ساختمان خارج نمی شود. یعنی در سیستم تصفیه پیشرفته کارگذاری شده در ساختمان، آب به چرخه بازمی گردد و این بازچرخانی باعث کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب خواهد شد.
حال سوال اینجاست وقتی می شود با طراحی و اجرای درست یک ساختمان، مصرف انرژی را کاهش داد چرا این مبحث قانونی آنطور که باید در احداث ساختمان ها اجرایی نشده؟
حسین داغینه کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این سوال می گوید: دلیل این است که برآیند برداری ذی نفعان به سمت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان نیست.
امین مقومی ،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان هم درباره راهکار اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها گفت:

یکی از مهم ترین عواملی که بتواند اجرای این مبحث را در ساختمان ها محقق کند جلوگیری به موقع از تخلف در ساخت و سازها است و به سازمان های نظام مهندسی استان ها ابلاغ شده که واحد کنترل نقشه ها، در حوزه انرژی کنترل دقیق تری انجام دهند.
گفتنی است؛ مطابق با ماده 33 قانون نظام مهندسی كشور مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.