پخش زنده
امروز: -
استاد دانشگاه و تاریخ پژوه با توجه به نقش آمریکا، رژیم صهیونی و برخی متحدان منطقهای در طراحی حمله به ایران، بر ناکامی آنها در تحقق هدف فروپاشی نظام تأکید کرد و ایستادگی مردم در کنار رهبری و ساختار ولایی کشور را عامل اصلی خنثی شدن این توطئه و عقبنشینی دشمن دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدحسین رجبی دوانی در گفتگو با شبکه خبر، رویدادهای جنگ ۱۲ روزه و جنگ تحمیلی سوم را با جنگ احزاب مقایسه کرد و تطبیق داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سؤال: سوگ حماسی مردم ایران متصل شده به شور حسینی و شور حسینی، سوگ حماسی را در اسفند و فروردین و اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ در ایران اسلامی رقم زد. صحنه جنگ تحمیلی و تجربههای تاریخی، آیا می شود گفت در جنگ تحمیلی، آنچه بر مردم ایران، تکرار بخش تاریخی بود که ما شاید بارها و بارها آن را تکرار کرده بودیم و اینبار با مؤلفه هایی خاص؟
رجبی دوانی: به جرأت می توان آنچه در جنگ ۱۲ روزه و تکمیل آن از دید دشمن در جنگ رمضان اتفاق افتاد را به آنچه برای پیامبر اعظم (ص) در جنگ احزاب پیش آمد، تطبیق داد.
در آن زمان قدرت بزرگ شبه جزیره، قبلیه مشرک قریش بود. قریش بعنوان محور همراه با یهود بود. یهودیان بنی نظیر که از اسلام ضربه و از مدینه اخراج شده بودند و با میدان داری یهود می بینیم علاوه بر قریش که بعنوان محور اصلی قرار دارد قبایل دیگری هم که با اسلام سر ناسازگاری داشتند، ائتلاف تشکیل می دهند. لذا قرآن آن جنگ را جنگ احزاب می نامد. یعنی جریان های مختلف با هدف نابود کردن و ریشه کنی کامل اسلام و حکومت نبوی، وارد عمل شدند. الان هم ما همین را داریم.
در این سال ها چون جنگ احزاب، پیش زمینه هایی داشت. قبل از آن جنگ بدر و احد را به اسلام تحمیل کرده بودند ولی نتوانسته بودند نتیجه بگیرند. توطئه های مختلفی بر ضد اسلام. به این نتیجه رسیده بودند که باید ائتلاف گسترده با هدف نابودی و ریشه کنی کامل اسلام و دولت پیغمبر (ص) ایجاد و عملی کنند. که به لطف خداوند بخاطر اینکه مردم پای رهبری اسلامی و پیامبر (ص) ایستادند، فریب جریان های خائنی که از داخل و خارج می خواستند دل مردم را خالی کنند که ایندفعه دیگر فرق می کند. تمام عرب و یهود، قریش با تمام امکانات آمده و می خواهد اسلام را نابود کند. منافقین می گفتند از داخل، فرار کنید و به فکر زن و بچه ها و خانه هایتان باشید، اما مردم در عین حال اینکه جای ترس هم داشت، یک حالت بی سابقه ای بود، اما به خدا و پیامبر (ص) اعتماد کردند، پای پیامبر ایستادند و خداوند وعده داده بود که اگر خدا را یاری کنید، یاری خدا هم شامل حال شما می شود. لذا معادلههای دشمن در جنگ احزاب، دقیق بود و باید اسلام نابود می شد. منتها اینها فکر این نکرده بودند که خدایی پشت این قضیه است و اگر مردم با رهبر الهی باشند، هرچقدر هم قدرت آنها قوی باشد از پس اینها برنمی آید و دشمن ناکام و سرشکسته عقب نشست.
مثل این قضیه برای ما پدید آمد، آمریکا بعنوان ابرقدرت بزرگ جهان که در این ۴۷ سال تلاش های گسترده ای کرده بود و توطئه های گوناگون که این نظام و کشور ما را از هم فرو بپاشد، نتوانست، با میدان داری صهیونیست های جنایتکار، طراحی کردند. همین روزها بود رئیس ناتو هم اعتراف کرد که ناتو پشت این قضیه بوده است. از ایتالیا و رومانی و کشورهای دیگر هم بوده اند، یعنی آمریکا و اسرائیل صرفاً با ما نجنگیده اند. آمریکا مثل قریش آن زمان، صهیونیست ها مثل یهیود بنی نظیری که در زمان پیامبر (ص) اقدام کرد، سایر احزاب ناتو است و کشورهای عربی و خائن حاشیه خلیج فارس هستند که کشورهای خودشان را پایگاه آمریکا کرده بودند و بعضی از اینها خودشان آتش بیار بودند که آمریکا ضربه اساسی به ایران وارد کند.
وقتی اینها به این صورت برنامه ریزی کردند که اگر رهبری نظام و فرمانده ها و مقامات ارشد کشور را در یک لحظه از میان بردارند، قاعدتاً هر جای دیگری هم باشد باید آن کشور فروبپاشد و نظام اش از بین برود و دشمن به هدف خودش برسد. منتها اینها مثل همان احزاب زمان پیامبر (ص) فکر هیچ چیز را نکرده بودند که این نظام حق است، این نظام ولایت است، نظام ولایی است و صاحب دارد و اگر مردم با رهبر باشند حتی اگر رهبر هم به شهادت برسد، خللی در مدیریت کشور بوجود نمی آید.
در آنجا پیامبر (ص) آسیب ندیدند و زنده بودند. حتی شرایطی که برای ما پیش آمد سخت تر از آن چیزی بود که برای پیامبر (ص) روی داد، اما نتیجه همان شد.
چون مردم در جنگ 12 روزه پای رهبری ایستادند، برخلاف تصور دشمن که فکر می کرد اگر حمله کند و ضربه اولیه را وارد کند، مردم بیرون می ریزند و نظام فرومی پاشد از طرف خود مردم، آسیب از بیرون و شورش از درون. اما به تعبیر رهبر شهید اتحاد مقدس ملی شکل گرفت و آنجا ناکام شدند و آن را با زدن رهبر عزیز و باز فرمانده های تراز اول ادامه دادند. اگر آنجا در جنگ ۱۲ روزه، آمریکا در سایه بود، اینجا آشکار و محور اصلی و نظام به لطف الهی ببینید چقدر باید جای شکر داشته باشد.
نظام ولایت این است که رهبر وقتی به شهادت می رسد، رهبر و فرمانده کل قوا هم است، جنگ تحمیل شده است، آن هم دو قدرت بزرگ هسته ای جهان، آمریکا و رژیم خونخوار صهیونی و با این متحدانی که دارند، رهبر نظام به شهادت رسیده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه و وزیر دفاع، چطور این کشور جنگ را اداره می کند و دشمن هم ناکام می شود که خودش درخواست آتش بس می دهد. این جز لطف الهی به برکت حقانیت نظام و مردمی بینظیر، مردمی بصیر، فوق العاده هوشمند که پای قضیه دفاع از نظام و انقلاب ایستادند و توطئه دشمن را خنثی کردند میسر نشد.
سؤال: می گویید مردم بینظیر، شما تاریخ می خوانید و می نویسید، بیشتر از افراد معمول دیده اید، خوانده اید، چنین مردمی را. در تاریخ دست به قلم شده اید از اینکه از مردمان این دوره برای آیندگان بنویسید. مردمی که شاید در روزهای نخستین جنگ تحمیلی سوم ،هیچکس باور نداشت که نزدیک به ۱۲۰ شب در خیابان ها بیایند و صلابت و انگیزه آنان در مقایسه با روز اول نه تنها کم نشود و بلکه بیشتر شود؟
رجبی دوانی: واقعاً اگر من جا باشد باید قسم بخورم که در تاریخ بشر از زمانی که بشر در روی زمین تمدنی شکل داده، کشورهایی تشکیل شده اند و تاریخ نگاشته شده است، حتی در عهد انبیاء الهی و حتی در زمان اشرف الانبیاء پیامبر(ص) تا به امروز مردمانی مثل مردم شریف و فهیم و بصیر ایران تاریخ نداشته است. نه تنها ایران بلکه در جهان بی سابقه بوده است. یعنی هیچ پیامبری مردمانی به این صورت آشنا به مسائل، با جدیت در عرصه باشند، با بصیرت فوق العاده نداشته است. مردمی که اکثر آنها بخاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی آسیب ها دیده اند. بخشی بخاطر توطئه های دشمن و فشارهای بیرونی است، بخشی بخاطر ندانم کاری ها و سیاست های غلط داخلی ولی این مردم به قدری باعزت و بصیر هستند، با اینکه مشکل اقتصادی دارند، با اینکه دشمن خبیث می گوید ما می خواهیم این حکومتی که برای شما این مشکلات را ایجاد کرده از بین ببریم و به دروغ مدعی است که برای شما رفاه بیاوریم، ولی مردم فهیم حساب این مشکلات معیشتی و اقتصادی را که دارند، با اصل حاکمیت حق و اصل عزت و شرف خود، بی جهت نیست که رهبر عزیز جدید ملت می فرمایند ملت باشرافت ایران، این شرافت بی نظیر است. معتقدم پیامبر بزرگوار اسلام (ص) ائمه هدی، همه انبیاء الهی، آرزو داشتند مردمی مثل این مردم، پای کار، بی توقع، حاضر هستند با همه وجود برای پیروزی حق هزینه دهند. در این شب ها بعضی از وقت ها از این بصیرت فوق العاده مردم حیرت می کنم.
سؤال: در همه رده ها و گروه های سنی است. یک زمانی رسانه های معاند و دشمنی که یک بخشی اش جنگ رسانه ای و تبلیغاتی دارد، تصاویر ۲۲ بهمن را که نمایش می داد می گفت یک گروه سنی در این راهپیمایی ها وجود دارند. تجمعات شبانه ما مهر باطلی بر دهان دشمن کوبید؟
رجبی دوانی: کمی قبل از وقوع این جنگ در نهم اسفند ۱۴۰۴ که این تبهکاران رهبر عزیز ما را به شهادت رساندند، اندکی قبل از آن اغتشاشات و به تعبیر رهبر شهید، کودتای دی روی داده بود که بخشی از این جوانان و نوجوانان که فریب دشمن را خورده بودند در عرصه آمدند و فجایعی پدید آمد. بسیاری از همان ها بیشتر آنها هم چنان متحول شدند با این شهادت مظلومانه رهبر و دروغ ادعاهای دشمنان راجع به ایشان و خانواده ایشان وقتی دیدند رهبر همراه با دختر، نوه ها، داماد و اینها بدون اینکه در پناهگاهی باشند، اینطور باصلابت ایستادند و شهید شدند، اما تسلیم نشدند، تکان داد.
چقدر ما باید هزینه می کردیم این نسلی که دشمن روی آن حسابی کار کرده و سرمایه گذاری کرده بود و حساب باز کرده بود که اینها تو روی نظام می ایستند و نظام را از بین خواهند برد، به لطف خداوند همین ها آمدند و اشک می ریختند که ما اشتباه می کردیم و پای کار آمدند و خود اینها بخشی از این تجمع عظیم مردمی بینظیر شدند. دشمنی دشمن را از نزدیک حس کردند و حقیقت نظام ما و رهبری پاک آن را ایمان آوردند. رهبر عزیز جدید بخاطر شرایطی که دشمن تبهکار تهدید می کند، مردم می گویند باید در درجه اول حفظ جان امام جدید جامعه را داشت، هنوز او را ندیده اند و هنوز صحبتی از او نشنیده اند ولی چنان در عرصه حاضر هستند و می گویند باید حتماً مطالبات رهبر ما محقق شود و تا ایشان نگفته اند ما صحنه را ترک نمی کنیم. شما در کجا سراغ دارید کسی را که ندیده اند، فقط چند بیانیه از او صادر شده، سخنان او را نشنیده اند، اینگونه اعتقاد و ایمان به او پیدا کرده اند. پیامبران الهی در مردم بودند، مردم می دیدند، سخنان و رفتار آنها را می دیدند ولی اینگونه تابع آنها نبودند، حتی آنهایی که به آنها ایمان آورده بودند.
سؤال: این یعنی اعتقاد به یک مسیر حق؟
رجبی دوانی: بله، این بیسابقه است. بعد هم یک شب، دو شب؛ در مواردی دیدم برف میآمد، سرمای شدید بود و الان گرمای شدید که واقعاً قابل تحمل نیست. من چند روز پیش از چهار راه ولیعصر (عج) عبور میکردم، سر ظهر ساعت ۲ و ۲ و نیم بعدازظهر بود؛ در اوج گرما، یک خانم جوان چادری با چادر مشکی یک تنه سر چهار راه پرچم بزرگ جمهوری اسلامی ایران را برافراشته بود، خجالت کشیدم و به قدری آفرین در دلم به ایشان گفتم که میشود اصلاً پنج دقیقه زیر این آفتاب گرم، چادر مشکی هم که گرما را جذب میکند، ایشان با صلابت ایستاده بود، چنان محکم؛ وقتی این مردم را داریم، ترس از هیچ چیزی نباید داشت و بدانیم که خدا وعده داده این گونه پای کار باشید و خدا را یاری کنید، قطعاً فتح و ظفر با شماست و مسئولان و سیاسیون ما بدانند؛ نباید با داشتن این مردم که مردمی خدایی هستند، احساس کنند که دشمن با داشتن امکانات و تهدیدهای بزرگی که میکند، بالأخره از نظر نظامی؛ قدرت قوی است، از نظر اقتصادی؛ اقتصاد اول دنیاست، ولی اینها همه در برابر اراده خداوندی که فرموده است از مردم پای کار حق دفاع میکند و آنها را به پیروزی میرساند، لذا نباید واهمه داشت تا این مردم را داریم که حاضرند همه گونه هزینه دهند ولی عزت اسلامی و ملی ما آسیب نبیند، ما پیروزیم و انشاءالله همانگونه که امام شهید ما فرمود، رسیدن به قلههای عظمت و پیشرفت در دسترس است، به لطف الهی.
سؤال: مسیر تاریخ را که نگاه میکنیم؛ در هر مقطع تاریخی دشمنی بوده، مردمی بوده، توطئهای بوده و الگویی بوده که بر اساس این الگو، از آن عبور شده و به مقطع دیگر تاریخی وارد شده، اگر همه اینها را در ذهن مرور کنیم و برسیم به مقطع فعلی، ما رسیدیم به نکتهای که رهبر شهید ما هم همیشه بر آن تأکید میکردند؛ اتحاد مقدس. نکتهای که شما در هر جمله بر آن تأکید کردید و بارها و بارها از سوی مسئولین و مردم بر آن تأکید میشود که مطالبهگری و نقد شود، اما اتحاد مقدسی که بین مردم است، هرگز شکاف برندارد. بایدها و نبایدهایی که باید رعایت شود؛ در این فضایی که دشمن از هر نیرنگ، جنگ روانی، رسانهای و ابزار تبلیغاتی استفاده خواهد کرد تا بتواند رسوخ کند و شکاف بیندازد، بایدها و نبایدهای آن چیست؟
رجبی دوانی: پیرو صحبت قبلی باز هم تأکید میکنم؛ یک چنین مردمی، بینظیر و بیسابقه در تاریخ هستند. در جنگ احد پیامبر اسلام (ص) حضور داشتند و در حین جنگ، یکی از یاران حضرت؛ به نام مصعب ابن عمیر صورت خود را پوشانده بود. او به شهادت رسید و دشمن فکر کرد که پیغمبر (ص) است به شهادت رسیده. فریاد زد که محمد (ص) کشته شد. همین فریاد او در عرصه میدان باعث شد بسیاری از مسلمانان جا زدند و فرار کردند. چقدر تفاوت معامله است. خود حضرت فرمود من اینجا هستم، ولی گوش نمیدادند، ترسیدند و فرار کردند.
حالا اینجا رهبر نظام را به شهادت میرسانند، مردم این طور پای قضیه میایستند، با صلابت به میدان میآیند؛ این بینظیر است و همانطور که رهبر شهید ما فرمود؛ اتحاد مقدسی شکل گرفته، منتها فراموش نکنیم؛ این اتحاد حول محور ولایت است. یعنی وقتی میگوییم اتحاد مقدس؛ وحدت مردم، یعنی انسجام ملی، همانطور که رهبر شهید ما و امام حاضر روی آن تأکید داشتند و دارند، در پیروی و همراهی با امام همراهی پیدا میکند، نه این که جایی سخنی، سیاستی، کاری خلاف مسیر رهبر جامعه بخواهد صورت بگیرد و بعد انتظار داشته باشیم که باز مردم وحدت و یگانگی داشته باشند؟ نه، محور را نباید فراموش کرد.
محور؛ ولایت و رهنمودهای رهبری است، تاریخ هم نشان داده؛ هم تاریخ صدر اسلام در زمان پیامبر اکرم (ص) امیرمؤمنان حضرت علی (ع) و امام مجتبی (ع) که این ضباط مقدس؛ حکومت داشتند و هم در این ۴۷ سال هر گاه از ولایت پیروی شده است، پیروزیها، سربلندیها و موفقیتها حاصل شده؛ یا به تعبیر دیگری، موفقیتها، پیروزیها حاصل پیروی و همراهی با ولایت بوده است و هر جا شکست، ناکامی و سرافکندگی پیش آمده، به خاطر نافرمانی از ولایت بوده. یعنی این را در تاریخ ۴۷ ساله انقلاب ما هم دیدیم. هر جا از امامین انقلاب در حیات امام راحل و امام شهید، اطاعت شد؛ سیاستهایی که اعلام کرده بودند، پیاده شد، موفقیتها و افتخارات کسب کردیم. هر جا مخالف نظر رهبری عمل شد، ضربهها خوردیم جبرانناپذیر که جای بحث آن نیست. الان مثلاً مطرح کردند حتی مقام رسمی کشور میگوید و اعلامیه میدهد که این اجتماعات مردمی باعث آسیب رسیدن به سلامت روانی جامعه شده است. این از منظر خودش میخواهد بگوید که من هوای یک عده دیگر را دارم، این کار شما باعث به هم خوردن چه میشود! این حرف بسیار پوچ و بسیار غلط است. یعنی شما میخواهید این بعثت مردم که بینظیر در تاریخ است را جمع کنید، بعد بهانهای این گونه میآورید؟ لذا این حرفها ضد وحدت است. وقتی رهبر عزیز ما میفرماید کماکان مردم در عرصه خیابانها حضور داشته باشند، اگر حرفی که بخواهد به این اتحاد و حضور لطمه وارد کند، آن خلاف انسجام ملی است که باید با آن مقابله کرد، نه این که اگر مردم میآیند و اصرار دارند که باید منویات رهبری اجرا شود و عزت ما خدشهدار نشود، بگوییم اینها دارند خلاف وحدت ملی سخن میگویند.
سؤال: ضمن اینکه در همه این موارد؛ آن اتحاد ملی که اشاره میکنید، در اوج مطالبهگری، حتی در میدانها، نکته مهم، حتی صحبت رهبری در برخی بیانیهها و صحبتهای آنان، این بود؛ پرهیز از اختلاف، حتی اختلافهای موجه؟
رجبی دوانی: بله. البته حالا من برخورد نکردم، هر چند در یکی از این اجتماعات، نمیدانم کجا بود، شنیدم که کسی آمده بود و حرفهایی میزد؛ به ظاهر موجه، اما باعث اختلاف که تعقیب کردند معلوم شد از عناصر گروهکی بوده که آمده برای این قضیه. عرض کردم در زمان پیامبر (ص) هم مردم در عرصه هستند، منافقین آمده بودند آنجا، به ظاهر میگویند ما فکر شما هستیم، زن و بچهها و خانههایتان را دریابید، میخواستند دل مردم را خالی کنند و آن وحدت جامعه را برهم بزنند. لذا ممکن است ما هم الان چنین مواردی را داشته باشیم. باز تأکید میکنم باید این قضیه؛ پیروی از منویات رهبر است و هر آنچه سیاستهایی که معظمله تعریف کردند؛ آنها را مردم میخواهند و بر آن پای میفشارند و نبایدها هم؛ پرهیز از اختلاف؛ آن هم مطرح کردن مسائلی که به ظاهر ممکن است بوی وحدت دهد و ادعای وحدت داشته باشد، ولی خود آن مواضع و حرفها؛ ضد وحدت است؛ یعنی مثلاً اگر اصرار شود که نگیرید این دست نوشتههایی که فرمایشات رهبر شهید ما یا رهبر جدید ماست. این خود ضد وحدت است. چون آنچه این حماسه را آفریده است؛ ولایت و پیروی از ولایت بوده، اگر ما بخواهیم سخنان ولایت را حذف کنیم به خاطر هر مسألهای، خود این ضد وحدت است؛ این وحدت شکن است. یعنی اگر آن باور به ولایت را از صحنه حذف کنید، دیگر این حماسه نیست و این بعثت وجود نخواهد داشت.
سؤال: جمعبندی کلی کنیم که ما باید از تاریخ درس بگیریم برای تثبیت دستاوردهایی که در این جنگ بسیار ارزشمند به دست آوردیم، گرچه میدانهای عظیمی را هم تجربه کردیم، خسارتهایی هم کشور دید، اما دستاوردهایی مثل اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل حاصل شد. درسهای تاریخی که باعث تثبیت این موضوع خواهد شد؟
رجبی دوانی: هر آنچه اوضاع و احوال بگذرد؛ این تفاهمنامه که با آمریکای تبهکار صورت میگیرد، نتیجه آن هر چه باشد، باز نشان دهنده اقتدار ما است. یعنی ایران بعد از این قضیه، به هیچ وجه ایران قبل از جنگ نخواهد بود، اندیشمندان غربی میگویند که بعد از این موضوع باید به ایران به عنوان ابرقدرت جدید و چهارم جهان سلام کرد، اما برای تثبیت این دستاوردها و بالا بردن آن باید دانست؛ همان فرمودههای رهبر شهید ما؛ این را بیشتر به عزیزان عرصه سیاست خارجی عرض میکنم؛ رهبر شهید ما فرمود مراقب باشید، چون مردم ما با صلابت حاضرند. ما بزرگترین پشتوانه را بعد از خدا و امام زمان (عج) که مردم است، داریم، اما دشمن ما عهدشکن است، خنجر از پشت میزند. رهبر شهید فرمودند که آنها زیر حرفها و تعهدهای خود میزنند. بنابر این، سیاسیون ما مراقبت داشته باشند که دشمن مبادا بر خلاف تعهدهای خود عمل کند. با صلابت وارد شوند، بدانند اگر اینگونه باشند؛ با این پشتوانه بهطور قطعی پیروز هستند.