پخش زنده
امروز: -
کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تشدید جنگ ترکیبی در آستانه رسیدن به تفاهم، درباره افزایش فعالیتهای رسانهای و روانی آمریکا و رژیم صهیونی هشدار داد و گفت: این جریانها در پی جبران ناکامیهای خود در میدان نظامی و سیاسی از راه شایعهسازی، فضاسازی و ایجاد گسست اجتماعی هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید رضا صدرالحسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، تفاهم نامه ایران و آمریکا را بررسی کرد و درباره اینکه باید مراقب باشیم آمریکا و رژیم صهیونی بندهای آن را نقض نکنند، سخن گفت. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سؤال: سوگ حماسی مردم ایران متصل شد به سوگ حسینی و چه صحنههای عجیبی در امتداد بعثت مردم در خیابانها و میدانها در این ایام رقم خورد؟
صدرالحسینی: واقعیت این است که این تاسوعا و عاشورا و این دهه اول محرم بنده را به یاد دهه محرم سال ۵۷ انداخت. آن زمانی که در شرایط بسیار ویژه برای پیروزی انقلاب اسلامی، بخش اعظم و اکثریت و قاطعیت مردم در مراسمها با شور و شعور و توان حسینی خودشان شرکت میکردند. واقعیت اینکه در این ایام گذشته هم همین اتفاق افتاد و عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با عزاداری ملت شریف، قدردان و آگاه ملت ایران به عزاداری حضرت آیت الله سیدعلی خامنهای شهید گره خورد و این مسئله بسیار بسیار شرایط را فراهم کرده بود. در بسیاری از میادین، تکایا و مراسمهای مختلفی که به مناسبت این عزای حضرت اباعبدالله حسین (ع) برگزار شد من به طور واقع مسائل سیاسی روز و آگاه مندی مردم و درخواست آنها برای تبیین مسائل و موضوعات اخیر را مشاهده میکردم. واقعیت امر این بود که ایام دهه اول محرم امسال، آنچه که حضرت اباعبدالله حسین (ع)، بنیانگذار انقلاب اسلامی و آیت الله خامنهای میخواستند، در مراسمها و هیئتها جاری و ساری بود و این نشان دهنده رشد و تعالی مردم است.
سؤال: تفاهم نامهای که به امضاء رسید، مسیر گفتوگو و مذاکره، فرصت زمانی ۶۰ روزه که در آن قرار گرفتهایم و تعدادی از روزهای آن سپری شده و با وجود اینکه در بند نخست تفاهم نامه آمده است که دو طرف از تهدید یکدیگر پرهیز کنند، همچنان شاهد لفاظیهای مقامهای آمریکایی درباره کشورمان هستیم؟
صدرالحسینی: در آستانه رسیدن به این تفاهم و زمانی که ابتدای مسئله تفاهم بود ما در طول ۶۰ روز با جنگ ترکیبی پرشدت بیش از آنچه که در زمان موشک باران بود روبهرو بودیم. الان هم حتماً باید مراقبت ویژهای در این رابطه داشته باشیم. همه دستگاه تبلیغاتی نظام سلطه به پای کار آمدهاند که شرایطی فراهم کنند که آنچه نتوانستند در جنگ و تفاهم و در امضای آن تفاهم به دست بیاورند در عملیات روانی و رسانهای به دست بیاورند. در این راستا توئیتهای متعدد ترامپ و همراهان او و اخیراً دیگران هم به این موضوع مثل وزیر خزانه داری آمریکا به این مسئله پیوسته است و همانطور که پیش بینی کرده بودیم و الان هم تأکید میکنیم این افزایش قابل توجه خواهد داشت. حتماً رژیم صهیونی در این رابطه فعال خواهد بود. نمونه کوچک آن که رژیم صهیونی فعال است، مطالب و موضوعاتی که از جانب نخست وزیر پاکستان درخصوص مسائل موشکی ما بیان کردند یکی از موارد است.
من میخواهم به این موضوع اشارهای شفاف داشته باشم و در قالب آن پرچم دروغین، این پرچم دروغین که در ارتباط با موضوعات و مسائل نظامی است، بلافاصله این مسئله و بیانیهها روشن شد، موضوع را روشن کردیم. همراهی میدان نظامی و رسانهای به این موضوع کمک کرد که آن اختلافاتی که دشمن میخواست برای کل منطقه بیندازد و دشمن صهیونی برملا شد. درحال حاضر هم همینطور است و از این به بعد هم باید مراقب این موضوع باشیم. هم رژیم صهیونی و مجموعه تبلیغات و رسانههای منتسب به او و هم آمریکاییها خیلی بیشتر و به ویژه اتفاقاتی که در داخل آمریکا میافتد. یکی از آنها عدم پایین آمدن قیمت بنزین در آمریکا است و ترامپ و دولت او را ناراحت کرده و سعی دارند گسستگی اجتماعی در داخل ایران با انواع شایعات و پراکندگی بسیاری از موضوعات و مسائلی که از آن سؤال کردید، از این به بعد داشته باشیم؛ بنابراین باید هوشمندی بیشتری به خرج دهیم و توجه داشته باشیم که رژیم صهیونی و آمریکاییها به دنبال چه موضوعی خواهند بود؟
سؤال: بند بسیار مهم تفاهم نامه پایان جنگ ایران و آمریکا که به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسید، موضوع تنگه هرمز، بحثی که در تفاهم نامه آمده، مباحثی که مطرح شده، تأکیدهایی که در موضوعهای مختلف شده است، البته صحبتهایی که مقامات آمریکایی و عمانی میکنند؟
صدرالحسینی: در تفاهم نامه آمده که به مدت ۶۰ روز عوارض که در حقیقت خدمات دریایی است گرفته نخواهد شد. تا روز سیام تفاهم نامهای در این رابطه بین ما و عمانیها منعقد میشود و بعد از روز شصتام براساس آن تفاهم نامه، نوع خدماتی که ما به کشتیها و مجموعه شناورهای غیر خصمی که از این طرف عبور میکنند، اجرایی میشود؛ بنابراین هر اتفاقی به غیر از این یک اتفاقی فرای این تفاهم نامه است.
اتفاقی که افتاد تقریباً روز دوم خرداد ماه هم بین ما و عمانی ها، بیانیه مشترک دال بر این موضوع و تأیید این موضوع صادر شد. اما آمریکاییها از زمانی که وضعیت تفاهم نامه برای آنها روشن شد، مجموعه سامانه دریایی شان فشاری را بر روی عمانیها گذاشت و عمانیها را مجبور کرد که مسیری را در جنوب مسیری که ما انتخاب کردیم، یعنی مسیر ما شمال و جنوب جزیره لارک بود و آنها سعی کردند از جنوب آنجا مسیری باز کنند تا کشتیها از آنجا عبور کنند. شاید کمتر از ۴۸ ساعت این اتفاق رخ داد. البته آنجا عمق دریا بسیار کم است و قطعاً شناورها با آبخورهای بالا چه نفتی و چه غیرنفتی از آنجا نمیتوانند عبور کنند. بعد از کمتر از ۴۸ ساعت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیهای صادر کرد و این موضوع را مشخص کرد که تنها مسیر امن در موضوع عبور از تنگه هرمز مسیری است که قبل مشخص کردیم و مسیرهای دیگر امن نیستند. امن نیست به مفهوم اینکه هم در آنجا تعداد قابل توجهی مین دریایی وجود دارد و هم ممکن است خطایی صورت بگیرد که بعضی از ناوچههای دشمن بخواهد در سایه کشتیهای نفتی یا غیرنفتی یا شناورهای کانتینربر وارد این منطقه شود. جمهوری اسلامی برای دفاع از امنیت ملی خودش به سمت آنها شلیک کند؛ بنابراین بعد از این بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران این مسیر هم متوقف شد تا گفتوگوها در این رابطه مجدداً صورت بگیرد.
در خصوص عمان اینکه عمان همراهترین کشور در طول ۴۷ سال گذشته با جمهوری اسلامی در حوزههای مختلف بوده است از جمله در مسئله بعد از جنگ و در طول جنگ و در حوزه تفاهمها و عبور و ما این را مطمئن هستیم که عمان در این رابطه نقش مستقلی نداشته و این تحت فشار آمریکاییها بوده و باید دقت کنیم که ممکن است این اتفاق بیفتد که در این جنگ ترکیبی، بعضیها بخواهند رابطه سیاسی ما و عمان را مختل کنند، باید مراقب باشیم. واقعیت امر این است که عمانیها در این رابطه نقش اساسی نداشتهاند.
سؤال: در سفر منطقهای مقامات کشورمان، به طور خاص سفر آقای پزشکیان به اسلام آباد، جدا از توسعه روابط دو کشور در حوزههای مختلف، آیا یک معنی این است که به جز امضای تفاهم نامه مسیر اجرای آن برای کشورهایی که درگیر این موضوع بودهاند باید مهم و مورد تأکید باشد؟
صدرالحسینی: سفر دکتر پزشکیان به پاکستان، عرف و ادب دیپلماتیک بود. با توجه به سفرهای متعددی که پاکستانیها به سمت ایران داشتند، لازم بود این اتفاق بیفتد. قطعاً تلاشها و زحمات پاکستانیها را در این ایام باید به طور مستقیم تشکر میکردیم که دکتر پزشکیان این کار را انجام دادند. موضوعی بعدی اینکه به غیر از موضوع تفاهم، اجرای آن هم برای ما دارای اهمیت است. پاکستانیها در یک مقطع نیازمند به کمک شدند، با مشورتی که با جمهوری اسلامی کردند قطریها را به این میدان وارد کردند ما هم در این رابطه مشکلی نداشتیم و پذیرفتیم که هر دو کشور این اقدام را انجام دهند. حتماً این سفرها باید ادامه داشته باشد. برای ما در حال حاضر که باز هم احتمال این مسئله وجود دارد که آمریکاییها موضوعاتی به نام محاصره دریایی را ایجاد کنند، ارتباط با همسایگان برای ما از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است، بخصوص پاکستان که هم ظرفیت صادرات با آن داریم و هم میتوانیم بخشی از نیازمندی هایمان را چه مستقیم و چه غیرمستقیم از آنجا وارد کنیم؛ بنابراین پاکستان بعنوان یک کشور مسلمان و صاحب نفوذ جمعیتی و علاقهمند به جمهوری اسلامی، خواهش میکنم کسانی که برنامه ما را پیگیری میکنند حتماً مراسمهایی را که برای شهادت قائد شهیدمان و بیعت با امام مان حضرت آیت الله خامنهای، در پاکستان و لاهور و مناطق مختلف برگزار شده است، مشاهده کنند که چه جمعیت گستردهای آمدند، هم برای عزاداری و هم برای بیعت رهبر انقلاب اسلامی؛ بنابراین ما ظرفیت قابل توجهی در پاکستان داریم که باید به آن توجه ویژه شود.
سؤال: گفتید آمریکاییها ممکن است دوباره محاصره دریایی را اعمال کنند. ما تفاهم نامه پایان جنگ با آمریکا را داریم که به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسیده، احتمال مجدد جنگ وجود دارد؟
صدرالحسینی: باید به این نکته توجه کنیم که ما با بدعهدترین رژیم سیاسی دنیا یعنی آمریکاییها درحال مفاهمه هستیم. قطعاً اگر لحظهای تصور کنیم که آنها بدعهدی را کنار میگذارند و ما همه آنچه که باید در مقابل دشمن خودمان آمادگی داشته باشیم و آمادگی خودمان را کمی هم کاهش دهیم، از همان نقطه و از همان زاویه ضربه خواهیم خورد؛ بنابراین هم نیروهای مسلح ما آمادگی کامل دارند و هم باید در حوزههای مختلف یعنی دور زدن تحریمهای احتمالی آینده باید مورد توجه قرار گیرد. در همین چند روز گذشته بیش از ۳۰ میلیون بشکه نفت صادر کردهایم و این برای ما یک آورده دارد. ولی اینچنین نیست که آمریکاییها خیلی خوش شان آمده باشد که این اتفاق بیفتد. یا صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم یا محصولات مورد نیازمان را وارد کردهایم حتی کشتیای خیلی بزرگ وارد شدهاند و پهلو گرفتهاند. اما باید دقت کنیم که در حوزه مسائل نظامی، سیاسی و امنیتی و اقتصادی و اجتماعی و روانی مراقب این دشمن زخم خورده و شکست خورده ملت ایران باشیم.
سؤال: پرونده لبنان همچنان باز است و ما شاهد تجاوزهای رژیم صهیونی هستیم، اظهارنظرهای مقامات رژیم صهیونی را میبینیم که اشاره میکنند دست از لبنان نمیکشند و خارج نمیشوند و تجاوزهایشان قطع نمیشود. سرانجام لبنان با توجه به اینکه مورد تأکید تفاهم نامه اسلام آباد است، چه خواهد شد؟
صدرالحسینی: اینجا آمریکاییها باید خودشان را ثابت کنند و این نکته حائز اهمیت است. علی رغم اینکه ما برای این کاملاً برنامه ریزی داریم و برنامه ریزی ایران برآوردهایی است که حزب الله به ایران خواهد داد. همه اقدامات مورد نظر، حتی شلیک به سمت مراکز مهم و اساسی و راهبردی رژیم صهیونی در دستور کار جمهوری اسلامی است و سناریوهای آماده وجود دارد. آخر آن را گفتم، حالا ممکن است از صفر تا ۱۰۰ که به این نقطه برسیم فاصله زمانی و شرایط و امکانات متعددی باشد. مردم خیال شان از این مسئله راحت باشد که ما درباره این مسئله کوتاهی نخواهیم کرد. در کنار مردم لبنان و حزب الله خواهیم بود ولی برآورد ما و آنچه که باید انجام دهیم را سربازان و فرماندههای خط مقدم که حزب الله است باید مشخص کنند.
فرمانده نیروی قدس هم در این رابطه دیروز یا امروز صبح یک مسئله روشن و شفافی را گفتند که اگر خارج نشوید مجبور هستید فرار کنید. این نشان دهنده این است که ما در کنار حزب الله و مردم لبنان هستیم.
نکته بعدی اینکه چرا آمریکاییها این عرضه را ندارند که سگ هار منطقه را مهار کنند؟ چرا این امکان برای آنها وجود ندارد؟ چرا این رابطه صمیمی دو رئیس جمهور یعنی نتانیاهو خبیث و ترامپ جنایتکار به گونهای نیست که او بتواند نتانیاهو را کنترل کند؟ یعنی حتی آنها نمیتوانند برای مدت کوتاهی این سگ هار منطقه خودشان را مهار کنند. این نشان دهنده این است که آن سناریویی که در آمریکا هم مطرح شد و این نظریهای را که بحث میکردند که امروز بخش عمدهای از اداره آمریکا توسط صهیونیستها به بین الملل است، کاملاً دارد خودش را در صحنه لبنان و رژیم صهیونی نشان میدهد؛ بنابراین موضع ما کاملاً مشخص است و احساسی نخواهد بود. قطعاً با توجه به تشکری که حزب الله از جمهوری اسلامی کرد، نه یکبار بلکه چند بار، حتی تشکری که رئیس جمهور لبنان از جمهوری اسلامی کرد که ما چنین همتی را به مردم لبنان انجام دادهایم. در این ایام هم هر جا رژیم صهیونی پای خودش را از گلیم اش بیشتر دراز کرده، ضربه خورده است. حزب الله نیروهای او را کشتهاند. این را هم میدانیم اقداماتی که رژیم صهیونی در طول روزهای اخیر مرتکب شده، برای یک هدف خاص است که تا الان به آن نرسیده است.
سؤال: گفتید ما در کنار لبنان هستیم. با تأکید رهبر انقلاب مبنی بر تقویت جبهه مقاومت، با تأکید رهبر شهیدمان، با تأکید نیروهای مسلح مان، با تأکید مردم در میدان، پشت مردم لبنان و در کنار مردم لبنان هستیم. اما دشمن همیشه خطی را در موضوع جنگ روانی و رسانهای و ابزارهای تبلیغاتی دنبال میکند که چرا باید در کنار لبنان باشید؟ این تأکید شما برای اینکه در کنار مردم لبنان هستیم، چرا باید در کنار جبهه مقاومت و درکنار مردم لبنان باشیم؟
صدرالحسینی: ما اصلاً بعد از فروپاشی رژیم پهلوی همه صحبت مان این بود که مجموعه جهان اسلام به ویژه آنهایی که در مقابل رژیم صهیونی ایستادهاند، با ملت ایران یکی هستند. برای همین ما در اصول قانون اساسی خود، حمایت از مستضعفان جهان مستتر است و نقطه متبلور تفسیر حمایت از مستضعفان جهان؛ جبهه مقاومت است و مرکزیت این جبهه مقاومت؛ حزبالله لبنان است.
این جمله هم حائز اهمیت است. یک زمان رهبر معظم انقلاب در خصوص سوریه، وقتی همه فشارها بود که چرا جوانان ما میروند برای سوریه، این مسأله مطرح بود که ما برای چه به سوریه میرویم؟ حضرت آقا فرمودند: اگر نرویم سوریه، باید در همدان و کرمانشاه بجنگیم. امروز هم اگر ما موضوعی به نام جبهه مقاومت و لبنان را رها کنیم، باید در خیابانهای تهران با نیروهای رژیم صهیونیستی بجنگیم. بله ما یک بار جنگ داشتیم، ولی جنگی که ما داشتیم، مشخص بود، ولی دیگر نیروی پیاده رژیم صهیونیستی جرأت این که بتواند به داخل کشور بیاید نخواهد داشت. ممکن است بگویید این فوری اتفاق میافتد؟ ممکن است. به شما بگویم فوری اتفاق نمیافتد، بعد از عراق اتفاق خواهد افتاد. یعنی این خطرات برای ما وجود خواهد داشت. یعنی ما باید خطر محتمل را به زمان دورتر منتقل کنیم و یکی از این زمانهای دورتر، این است که حضور خودمان را در حمایت از لبنان، آشکار و شفاف کنیم. از این که حزبالله قلب ماست، همگی با هم هستیم و جوانمردانه و کمتر از یک روز بعد از ورود هوایی دشمن به جمهوری اسلامی، آنها ورود کردند، همه اینها جای خود. اگر نگاه راهبردی داشته باشیم باید به این موضوع توجه کنیم که ما و جبهه مقاومت و در رأس آن؛ حزبالله لبنان، از هم هیچ دوری نخواهیم داشت و حتماً بدانید حمایت از مردم لبنان و حزبالله، حمایت از مردم خودمان خواهد بود.
سؤال: رژیم صهیونیستی به شدت عصبانی است. به دنبال این بود که قدرت اول منطقه شود، الان منزوی، سرخورده و دچار مشکلات فراوانی است، در ارتش و جامعه انسانی خود دچار مشکلات فراوانی است و زمام امور را از دست داده، آشکارا نشان میدهد که مشکلاتی با ایالات متحده آمریکا دارد، اما در عمل دست واحدی هستند برای پیشبرد اهداف؟
صدرالحسینی: ما اینها را دوقلوهای به هم چسبیده میدانیم، یعنی از این دو بازو قویتر است که فرمودید، شکی در آن نیست، ضمن این که هیچ اختلافی در حوزههای راهبردی ندارند، اما در حوزههای عملیاتی، روشی و تاکتیکی ممکن است با هم اختلافاتی داشته باشند. به همین علت ممکن است یک بند مانده به پایان تفاهمنامه ما با آمریکاییها، روز پنجاه و نهم ممکن است رژیم صهیونیستی اختلالی را در اصل موضوع ایجاد کند و جنایتی انجام دهد که همه این تفاهمنامه را از بین ببرد. یعنی این طور باید به رژیم صهیونیستی نگاه کنیم. حتماً عصبانی است. میزان عصبانیت رژیم صهیونیستی، غیرقابل اندازهگیری است. به شدت شرایط در داخل رژیم صهیونیستی پر اغتشاش است. نتانیاهو از هفت اکتبر تا به حال هیچ گونه پیروزی به دست نیاورده، شدیدترین فشارها بر روی او قرار گرفته است. خواهشم این است که در صورت صلاحدید، یک برنامه ویژه در خصوص مسائل داخلی رژیم صهیونیستی داشته باشید تا بگوییم که الان وضعیت چگونه است؟ احتمالات انتخابات آینده کنست چگونه خواهد بود و وضعیت داخلی رژیم به کدام سمت و سو خواهد رفت؟
سؤال: وضع منطقه به لحاظ موازنه قدرت چگونه تعریف میشود؟ به نظر میرسد در ابعاد مختلف، کشورها بسیار طالب روابط جدید با جمهوری اسلامی ایران هستند؛ نه تنها کشورهای منطقه بلکه در عرصه بینالملل؛ جمهوری اسلامی ایران در تصور کشورهای مختلف طور دیگری بود و بعد از جنگ تحمیلی، تعریف دیگری پیدا کرده است؟
صدرالحسینی: جمهوری اسلامی به عنوان چهارمین قدرت جهانی که البته در بعضی از بخشها کاستیهایی داریم که باید آن را به سرعت برسانیم؛ به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی، این نکته را توجه کنیم و غرور ما را برندارد. حتماً باید تلاش کنیم که همه مؤلفههای قدرت چهارم را به سرعت کسب کنیم. شرایطی پدید آمده که بعضی کشورها به طور رسمی و بعضی کشورها به طور غیررسمی علاقهمندی خود را برای ارتباط بیشتر با جمهوری اسلامی اعلام کردند. اولین گام آن را بگویم که شاید نزدیکترین آن باشد؛ این مسأله است که کشورهای عربی منطقه به دنبال ایجاد ساختار امنیتی منطقهای با حضور جمهوری اسلامی هستند و این موضوعی است که بیش از 30 سال است که ما به دنبال آن هستیم و الحمدلله به برکت خون این شهدا و مسیری که قائد شهید ما برنامهریزی کرده بودند، به نظر میآید که علی رغم همه دشمنیهایی که رژیم صهیونیستی و آمریکاییها انجام میدهند، ما چند گام قابل توجه به اجرایی شدن این ساختار امنیتی در منطقه، نزدیک شدیم و امیدواریم به سرعت این مسیر را برویم و الان پذیرش در منطقه به وجود آمده و البته آنها هم نگاهشان به همین تفاهمنامه است و نوع رفتاری که ما با آمریکاییها خواهیم داشت. نوع اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی، میتواند به این نگاهی که به آن اشاره کردید، کمک کند.
سؤال: نگاه مقتدرانه و البته جایگاه مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای سیاسی و بینالمللی که در این جنگ حاصل کردیم، با وجود فقدانها و آسیبهایی که بر کشورمان تحمیل شد؛ نکته و پرسش مهم اینجاست که ما برای تثبیت این دستاوردها؛ چه در عرصه نظامی، چه در عرصه مردمی، چه در عرصه سیاسی و بینالملل، بایدها و نبایدهایی که باید انجام دهیم تا پیش از آن که برای ما تهدیدی باشد، فرصتها را بتوانیم به خوبی استفاده کنیم، کدامها هستند؟
صدرالحسینی: واقعیت این است که شهید حاج قاسم سلیمانی فرمودند که فرصتهایی که در تهدیدات است، بسیار بیشتر از شرایط دیگری است و آن چه ما تصور میکنیم در فرصتها، ممکن است آن فرصتها به دست ما بیاید. الحمدلله ما در همه موضوعاتی که اشاره کردید مهمترین آنها؛ همبستگی مردم است. یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت ما؛ همبستگی و اتحاد ملی ماست که در این ایام به منصه ظهور رسید. فرمودید چه کنیم؟ بنده که شاید در خیلی از بخشها تخصص لازم را نداشته باشم، اما در این رابطه میدانم که هر چقدر مردم این همبستگی و انسجام را بیشتر کنند و بدانند که این بدخواه و دشمن دارد، برای پاره کردن، جدایی و شقاق بین آحاد مردم، برنامهریزی شده، برنامه دارند و طراحیهای مرموزانهای خواهند داشت. هرچقدر این اتحاد افزایش پیدا کند، بسیار با اهمیت است. نکته مهم این است که مردم نقش خود را به خوبی پیدا کردند. در آخرین بیانیه رهبر معظم انقلاب، معظمله خودشان را در کنار مردم به عنوان ناظر قرار داداند، این شخصیتی است که رهبری به مردم دادند و این اهمیتی است که مردم برای رهبری قائلند؛ این را باید حفظ کنیم.