• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۱۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۴:۰۲
آبادان » اجتماعی

خطر شیوع بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا با شدت گرفتن گرما در خوزستان

رعایت اصول بهداشت فردی، مصرف آب سالم و نگهداری صحیح مواد غذایی با توجه به شدت گرمای هوا ضروری است.

خطر شیوع بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا با شدت گرفتن گرما در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آغاز فصل گرما در استان، درباره شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا هشدار داد و بر رعایت اصول بهداشت فردی، مصرف آب سالم و نگهداری صحیح مواد غذایی تاکید کرد.

دکتر مهرداد شریفی بیان کرد: همه‌ساله با گرم شدن هوا در استان خوزستان و ورود به دوره اوج بروز بیماری‌های منتقله از آب و غذا، انتظار افزایش این دسته از بیماری‌ها در سطح استان وجود دارد و یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال، مصرف آب و مواد غذایی آلوده است.

وی افزود: افزایش مصرف غذا در خارج از منزل، استفاده از مواد غذایی در مراکز غیربهداشتی، مصرف غذا‌های سلف‌سرویس بدون رعایت استاندارد‌های لازم و همچنین غذا‌های مانده بدون گرم کردن کامل، از جمله عوامل موثر در انتقال بیماری‌های گوارشی به شمار می‌روند.

شریفی ادامه داد: علاوه بر این، سالم‌سازی نکردن صحیح سبزیجات و میوه‌ها پیش از مصرف و همچنین رعایت نکردن بهداشت دست‌ها، از دیگر عوامل مهم انتقال این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در اثر مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های آلوده ایجاد می‌شوند و عوامل بیماری‌زا شامل باکتری‌ها، سموم (توکسین‌ها)، ویروس‌ها و انگل‌ها هستند.

راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری

شریفی اضافه کرد: علائم این بیماری‌ها معمولا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و درد یا گرفتگی شکم است که به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آلودگی بروز کرده و بین یک تا ۲ روز ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، رعایت بهداشت مواد غذایی ضروری است، توصیه کرد: گوشت، ماهی و تخم‌مرغ باید به طور کامل پخته شود، از مصرف آنها به صورت نیم‌پز خودداری شود و مواد غذایی پخته‌شده نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در صورتی که دمای غذا به دمای محیط برسد، لازم است برای نگهداری در دمای بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرم نگه داشته شود یا در یخچال قرار گیرد و برای کودکان زیر ۲ سال نیز بهتر است تنها به اندازه یک وعده غذایی، غذا تهیه شود.

وی گفت: همچنین مواد غذایی ذخیره‌شده برای مصرف مجدد باید تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند. کنسرو‌ها نیز در صورت آلودگی می‌توانند موجب مسمومیت‌های خطرناک شوند؛ بنابراین لازم است پیش از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شوند.

شریفی با تاکید بر اینکه استفاده از آب سالم و بهداشتی از دیگر راهکار‌های مهم پیشگیری است، توصیه کرد: شهروندان باید از مصرف آب‌های مشکوک یا آب‌هایی که منبع آنها مشخص نیست خودداری کنند و در صورت نیاز، آب را پیش از مصرف بجوشانند یا کلرزنی کنند، همچنین با توجه به افزایش مصرف یخ در فصل گرما، از یخ بهداشتی و بسته‌بندی‌شده استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: سبزیجات نیز به دلیل استفاده از کود‌های انسانی و حیوانی، آبیاری با آب آلوده و تماس با حیوانات، ممکن است به عوامل بیماری‌زا آلوده شوند.

خطر ابتلا به وبا و هپاتیت با مصرف سبزیجات آلوده

وی گفت: مصرف سبزیجات آلوده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر وبا، هپاتیت، اسهال خونی و بیماری‌های انگلی مانند کیست هیداتیک و آسکاریس را افزایش دهد، به همین دلیل، سالم‌سازی سبزیجات پیش از مصرف ضروری است.

شریفی افزود: سبزیجاتی که به صورت خام در سالاد، ساندویچ یا تزیین غذا استفاده می‌شوند نیز باید پیش از مصرف سالم‌سازی شوند، این فرایند شامل چهار مرحله اصلی پاک‌سازی، انگل‌زدایی، گندزدایی و شست‌وشو است.

شست‌وشوی صحیح دست‌ها از موثرترین راه‌های پیشگیری

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بر اهمیت شست‌وشوی صحیح دست‌ها با آب و صابون تاکید کرد و آن را یکی از موثرترین، ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: در صورت بروز اسهال، به‌ویژه در کودکان زیر پنج سال، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی و عروقی، مراجعه به پزشک ضروری است و باید از خوددرمانی پرهیز شود.

شریفی بیان کرد: اگر بیمار پس از مراجعه به پزشک و دریافت درمان، همچنان با علائمی مانند افزایش دفعات اسهال آبکی، ناتوانی در خوردن و آشامیدن، تشنگی شدید، استفراغ‌های مکرر، تب، وجود خون در مدفوع یا کاهش سطح هوشیاری مواجه باشد، باید مجددا و در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کند.

وبا، حصبه، اسهال خونی، بوتولیسم و هپاتیت ویروسی (A و E) از جمله بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذا هستند که با آموزش همگانی به مردم در این زمینه می‌توان به نتایج موفقیت‌آمیزی در کنترل و کاهش این بیماری‌ها دست یافت.

با توجه به گستره طبیعی ایران در چهار اقلیم متنوع، از ابتدای بهار تا انتهای مهرماه فصل خطر شیوع این بیماری‌هاست و باید در مقابل آن هوشیار بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
عشق به وطن و اتحاد از خواسته های مردم در اجتماعات شبانه
سردار ابن‌الرضا: قوه قضائیه زمینه ساز تحقق آرمان‌های عدالت‌گرایانه است
تصادفات در خراسان جنوبی بر مدار افزایش
کارگاه آموزشی جرات مندی ویژه بزرگسالان در کیش
امضای تفاهم‌نامه همکاری شهرداری ارومیه و دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه کبودان
گرامی داشت شهدای پد خندق در بهمئی
رعایت خطوط قرمز رهبری واجب شرعی است
ساخت سرپناه برای ۹خانوار مددجو در میاندوآب
تقابل تیم‌های سپیدرود رشت و بندر آستارا با حریفان در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال
ساخت مخازن تامین آب نهضت ملی مسکن بندرعباس
مسئولان خدمتگزاری بی‌منت و کار جهادی را سرلوحه عملکرد خود کنند
برگزاری همایش صلح‌یاران ستاد صبر در چوار
تساوی با چاشنی بدشانسی برای ملی‌پوشان فوتبال ایران
سردار کرمی: پاسخ سریع به تجاوز دشمن، طراحی هوشمندانه شهید پاکپور بود
اجرای طرح تابستانه «نوجوانه‌های اُمید» در بیش از ۸۰۰ پایگاه مقاومت بسیج
اهدای زندگی به ۳ بیمار با عمل اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی در مشهد
برگزاری آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس نفس‌های سوخته
دسته حیدریون زنجان کانون شور و شعور حسینی
آغاز ساخت ساختمان جدید دهیاری در روستای مالشیخ لنده
بهره مندی دانش آموزان سمنان از ظرفیت های آموزشی تابستانه مدارس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم
پخش مسابقه تیم ملی ایران و مصر از شبکه سه سیما 
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
آغاز به کار ادارات استان فردا شنبه از ۹ صبح
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم
امشب، آغاز پخش فصل سوم «آقای قاضی» از شبکه دو سیما
تاخیر دوساعته آغاز بکار ادارات فردا بخاطر بازی فوتبال ایران در جام جهانی
جریمه میلیاردی فروشنده کیف و کفش قاچاق در رشت
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
تاخیر شروع به کار ادارات خوزستان در روز شنبه ۶ تیر
تقویم روز و اوقات شرعی ۵ تیر ۱۴۰۵
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس
شنیده‌شدن صدای انفجار در سیریک و قشم
تعویق ۲ ساعته آغاز به کار ادارات مازندران، فردا
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۶ نظر)
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود  (۳ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
روز تاسوعا در کربلا چه گذشت؟  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)
اعتراف دوباره مارک روته به حمایت ناتو از تجاوز آمریکا به ایران  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)