پخش زنده
امروز: -
درسالروز شهادت امام سجاد (ع) و سومین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش آیین سنتی نخل برداری با حضور عزاداران و دسته جات عزاداری در شهر گوگد گلپایگان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مردم ولایتمدار شهرستان گلپایگان در این آیین سنتی که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد در روز ۱۲ محرم دو نخل با نامهای پانخل و نخل مسجد امام حسن مجتبی (ع) را که در دو محله بالا و پایین شهر گوگد قرار دارد با نمادهای عاشورایی و مذهبی سیاه پوش میکنند.
پس از حرکت این دو نخل از محلههای شهر گوگد به سمت میدان اصلی شهر و استقرار در میدان مراسم عزاداری نوحه خوانی و زنجیر زنی آغاز و با اقامه نماز ظهر و عصر و سخنرانی و عزاداری در مسجد جامع شهر گوگد به پایان میرسد.
در این روزعزاداران ازهمه نقاط شهرستان گلپایگان و روستاها و شهرهای همجوار در شهر گوگد گرد هم میآیند و در قالب هیئت و دستههای سینه زنی و زنجیر زنی، حرکت خود را به سمت مسجد جامع گوگد آغاز میکنند و در سوگ سیدالشهدا و مصائب اسرای کربلا بر سر و سینه میزنند.
حرکت کاروانهای نمادین اسرای دشت نینوا، نخلبرداری و تبرکجویی عزاداران از نخلهای امام حسین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و حرکت نمادین تابوت شهدای دشت کربلا از برنامههایی است که هر ساله در این مراسم اجرا میشود.